utorok 1. mája 2012




 


Názov príspevku : Texty z pyramíd – časť druhá  - ďalšie pokusy o preklad a interpretáciu Textov z pyramíd , objavy vedúce k dominancii hviezdneho kultu textov.

Ďalší vývin skúmania Textov z pyramíd  iba potvrdil to čo sa viac – menej očakávalo , že cesta ku konečnej , či definitívnej a hlavne správnej interpretácii textov bude zrejme ešte dlhá a ťažká. Naviac – keď ani samotný preklad textov nenadobudol ešte svoju konečnú podobu
Po Masperovi sa o preklad Textov veľmi aktívne snažili aj nemeckí vedci. Takzvaná epická verzia dr.Kurta Satheho (1910 – 12 ) je medzi nimi najpoprednejšia.
Počas päťdesiatych a šesťdesiatych rokov 20. Storočia , nasledovali niektoré anglické preklady – prof. Samuela B. Mercera – profesora semitských jazykov a egyptológa na Torontskej univerzite , potom ďalší – od  Alexandra Piankoffa – založený na Venisových nápisoch. Trojica týchto autorov vyslovila svoje myšlienky v dielach:
                Kurt Sethe „ Staroegyptské texty z pyramíd „
                 S.B.Mercer „ Texty z pyramíd v preklade a s komentárom „ 1952
                  A Piankoff „ Unasova pyramída „    1968
Nakoniec  v roku 1969 – vynikajúci a vážený britský filológ Raymond Faulkner – vydal to čo sa všeobecne prekladá za definitívny preklad. Jeho preklad vyšiel vo vydavateľstve Oxford University Press pod názvom „ Staroegyptské texty z  pyramíd „ Napokon v roku 1986 – práve storočie od objavenia Textov z pyramíd – vydavateľstvo  Aris a Philips znovu vydalo Faulknerovu knihu – ako prvé brožúrové vydanie Textov z pyramíd. (ďalšie vydanie vyšlo až v roku 1993 )
Sám autor o Textoch z pyramíd píše :
                    „ Texty z pyramíd... predstavujú najstarší súbor egyptskej náboženskej a pohrebnej literatúry , ktorá sa ešte zachovala. Okrem toho sú zo všetkých týchto pohrebných  textov najmenej narušené.Zahŕňajú veľmi staré texty , medzi nimi boli texty takmer súčasné . . „ Z uvedených poznatkov je  viac než zrejmé – že sa vlastne zaoberáme textami z ktorých prevažná väčšina pochádza z doby dávno pred  5 dynastiou – logicky z toho plynie záver že – že hoci sa najstaršia kópia textov našla v pyramíde Venisa – posledného kráľa  5. Dynastie ,texty sa týkajú  náboženstva a rituálov , ktoré existovali už vo 4. Dynastii – obdobia v ktorom boli postavené aj pyramídy v Gíze a Dašúre.
Nemožno sa teda báť vysloviť záver – že všetci egyptológovia – zaoberajúci sa  Textami z pyramíd – počnúc ich objaviteľom až po ich definitívneho prekladateľa – videli v textoch veľmi starý materiál  z čias pred Vekom pyramíd Z textov bolo zrejmé aj to – že sa témy textov sa neodohrávali len  počas Venisovej vlády , ale že mohlo trvať niekoľko storočí – kým sa vyvinuli do kráľovského štátneho náboženstva. Archeologický dôkaz však o tom  neexistoval.
Ponúka sa tu východisko z tohto problému – to môže byť v analógii vývoja s tkz. Kresťanskými evanjeliami . Ťažko si asi predstaviť myšlienku , že kresťanské evanjelia (najstaršie pochádza zo 4. storočia ) by sa nemali  „ presúvať späť „ do čias Ježiša , alebo dokonca do 3. Storočia – keď ako veľmi dobre vieme –kresťanstvo už prekvitalo na východe a v Ríme.
V tejto česti článku o tajomstvách "Textov z pyramíd" pokladám za vhodné - obohatiť aj v poradí druhý článok s touto tematikou  ďalším kráľom z dynastií - obsahujúcich už zmienené Texty. Týmto egyptským kráľom bol faraon  Teti. V. Zamarovský o ňom píše toto:
T E T I -zakladateľ a prvý kráľ 6.dynastie ((asi 2400 - ? p.n.l. ) - stavebník jednej z pyramíd v Sakkáre. Nastúpil na trón po Venisovi , poslednom kráľovi 5. dynastie....podľa výpiskov  Manehtových"Egyptských pamätihodností" - kde sa po grécky volá -Othoés - sídlil v Monnofere (Menfide) a vládol vraj 30 rokov , čo sa zdá prehnané.Iné pramene uvádzajú len jeho meno , o jeho činoch nieje v nich nič. Naproti tomu vieme o niekoľkých jeho hodnostároch - najmä o kňazovi jeho pyramídy - Mererukovi a o neskoršom dozorcovi nad kňazmi jeho pyramídy - Kagemnim - ktorí si dali neďaleko jeho pyramídy postaviť skvele vyzdobené hrobky. Pomery za jeho vlády museli byť dosť neutešené - usudzujeme to z výpisku Júlia Afrikána z Manethovho spisu - podľa ktorého bol Teti kráľ a boh " zavraždený svojou telesnou strážou" Aj jeho nástupca - Veserkare , zmizol krátko po nástupe na trón bez stopy.
Pyramídu si dal Teti postaviť niekoľko sto metrov na severovýchod od pohrebiskového areálu kráľa Džoséra z 3. dynastie a to v pomerne malých rozmeroch a neveľmi starostlivo opracovaných kvádrov. je základňa merala 64x64 metrov a vysoká bola 43 metrov , dnes je z nej len vysoká kopa kamenia...Jej vnútro je tak isto značne poškodené vekmi a lupičmi .Povalové kvádre neudržali ťarchu , ktorú museli niesť , ale krátko pred definitivným pádom ich Egyptská pamiatková správa dala odvážnou akciou podoprieť oceľovými traverzami (1974)
Zachovala sa však podstatná časť " Textov z pyramíd" - ktorými si dal Teti - podľa Venisovho vzoru vyzdobiť hrobovú komoru.
Napodiv - zostal na svojom mieste aj jeho sarkofág ( zo sivého bazaltu a s jeho menom).  Z príslušenstva jeho pyramídy sa našli len neveľké zvyšky zádušného chrámu a malej satelitnej pyramídy. Asi sto metrov na sever od predpokladaného ohradného múru , sa podarilo už koncom minulého storočia objaviť podzemnú časť pyramídy Tetiho manželky Iputy - matky neskoršieho kráľa Pjopeja I.
Hrobka Tetiho hodnostára Mereruku s 32 miestnosťami - sa donedávna považovala za najväčšiu nekráľovskú hrobku v Egypte. O toto prvenstvo ju však pripravili vykopávky Čs. egyptologického ústavu Karlovej univerzity , ktoré odkryli po roku 1960 v Ptahšepsesovej hrobke pri Abusíre o 10 -12 miestností viac. Reliefovou výzdobou  sa však Mererukova hrobka zaraďuje medzi najkrajšie na celom sakkárskom pohrebisku" - uvádza na záver V Zamarovský.
Na rozdiel od štúdia bohatých starovekých kresťanských textov – v prípade Textov z pyramíd tu existuje akási zvláštna akademická blokáda , či intelektuálna strnulosť  - ktorá záhadne postihuje mnohých egyptológov. Názorným príkladom tohto prístupu je list ktorý napísala profesorka C. Kellerová – hlavná egyptologička Univerzity v Barkeley v Kalifornii. Táto okrem iného napísala: „ ...mali by sme byť pri posúvaní textov dozadu – do 4. Dynastie – opatrnejší „
Trochu viac svetla priniesol do riešenia týchto problémov (už spomínaný ) profesor egyptológie R.T.Rundle Clark v roku 1959 keď varoval – kam môže viesť priveľká opatrnosť. Sám vtedy napísal , že práve  „ interpretácii je potrebná odvaha „
Bol tu teda konečne egyptológ , ktorý súhlasil s tým , že „ náboženskú literatúru nemožno pochopiť bez sympatie k názorom jej autorov „R.Clark videl v Textoch z pyramíd najväčší výkon tých čias a žiadal kolegov , aby zabezpečili ich vysvetlenie ako takých a nie ako náhodnej zbierky rôznorodých úryvkov , pozbieraných ako dôkaz oprávnenosti záverov súperiacich kňažstiev.
Dvojica autorov diela „ Mystérium Oriona „ – R. Bauval a A. Gilbert , vyvodzujú z tejto spleti problémov nasledujúci záver:
                             Každý kto pracuje s počítačmi vie , že ak vyvoláme súbor v textovom procesore – nekompatibilný s používaným  - uvidíme na obrazovke monitora skomolenú verziu textu.To isté sa viac menej stalo ( a v mnohom ešte aj stáva )  s Textami z pyramíd i so samotnými pyramídami Nazdávame sa , že na ich čítanie sa použil nesprávny program .Nehovoríme však o preklade z jazyka hieroglyfov , do moderných jazykov . Máme teraz na mysli špeciálnu interpretáciu , ktorú týmto textom dali egyptológovia Domnievame sa – že vhodný program alebo dekodér existuje a treba ho pochopiť skôr než budeme môcť správne dekódovať Texty z pyramíd a extrahovať ich skutočný ezoterický zmysel.
Nuž a výsledok použitia nesprávneho programu bol asi takýto:
                        Hoci Maspero publikoval veľkú časť svojich Textov z pyramíd po častiach – od roku 1884 do roku 1984 – dostali ich len kolegovia špecialisti – ako sa to obvykle s novými archeologickými nálezmi stávalo.Napríklad slávne „ Zvitky od mŕtveho mora“ objavené v roku 1440 – boli len nedávno publikované pre širokú verejnosť. Obdobne to bolo aj s Textami z pyramíd. Kurt Sethe v roku 1910 vydal prvé štandardné vydanie (obrovské trojzväzkové dielo vysokej ceny) pre neegyptológov  nedosažiteľné.
Prvý náznak uznania – že hviezdny kult Textov z pyramíd si zasluhuje väčšiu pozornosť – prišiel až v roku 1946 – keď Dr. Selim Hassan – domáci egyptológ – podal svoju rozsiahlu interpretáciu Textov z pyramíd vo svojom impozantnom diele  s celkom jednoduchým názvom „ Vykopávky v Gíze „ Hoci Dr. Hassan  nemal zrejme chuť a ani postavenie – spochybňovať Breastedove zaužívané slnečné tvrdenie predsa len vo svojej práci viac pozornosti venoval hviezdnym prvkom Textov z pyramíd. V diele napísal aj túto vetu :
                        " V   istom dávnom období v histórii egyptského náboženského myslenia sa verilo , že duša kráľa sa po smrti stane hviezdou medzi nebeskými hviezdami „
Týmto výrokom svetlo sveta teda uzrela prvá vážna trhlina vo všeobecne uznávanej – slnečnej teórie  Textov z pyramíd – ktorú tak vehementne presadzoval Breasted.Hassan – tým že zistil , že Texty z pyramíd sa veľakrát zmieňovali o hviezdach a hviezdnych osudoch faraónov výrazne spochybnil  Breastedovu teóriu.
 V roku 1952 Mercer – ako je známe – pripravil prvú anglickú verziu textov , táto vyšla v štyroch zväzkoch , z ktorých tri boli venované interpretáviám.Mercer venoval viac pozornosti aj hviezdnym doktrínam textov a na rozdiel od Breadsteda a Hassana začal zisťovať , že za liturgiami bola skrytá primitívna astronómia , vyjadrená v poetických alegóriách a symbolizme.Bol asi prvý – kto pokladal Texty z pyramíd za viac než nešikovnú kombináciu hymien a zaklínadiel...jeho analýza bola prvým znakom zistenia že v Textoch z pyramíd sú prvky náboženských rituálov , ktoré by sa dali lepšie pochopiť prostredníctvom ich hviezdneho a astronomického obsahu.
Mercer veril , že kult nájdený v Textoch z pyramíd je veľmi starý. „ Uctievanie Usireho je bezpochyby predhistorické „ napísal v čase Veku pyramíd to bol už tradičný kult „
Považujem za potrebné , v tejto fáze našich úvah – zmieniť sa pár vetami o práci britského filológa R Faulknera , ktorý dva roky pred publikovaním svojho prekladu , skúmal hviezdne náboženstvo v textoch a svoje názory publikoval v prestížnom časopise  „ Časopis blízkovýchodných štúdií „ Autor citoval v tomto článku veľký počet úryvkov z Textov z pyramíd  spomínajúcich hviezdy v súvislosti s dušou  mŕtvych kráľov a ich posmrtným životom. Ale nespomína na stovky  (na škodu veci ) iných úryvkov , ktoré tak isto spomínajú hviezdny osud kráľov , bez toho aby špecificky použili slovo hviezda a ďalšie úryvky , ktoré obracajú pozornosť  k hviezdam prostredníctvom alegórií a metafor.
Je zrejmé , že zo spôsobu identifikovania mŕtveho kráľa s Usirem ( ktorý sa identifikuje so súhvezdím  Orion) – Faulkner tiež podotkol , že súhvezdie Orion bolo jedným z posmrtných obydlí duší zomrelých kráľov , ktorí sa stali hviezdami.
R. Bauval výstižne  konštatuje :
                                                    Vtedy som začal chápať , že pozorovateľská astronómia a jej materiálne vyjadrenie v symbolickej  architektúre pyramídových štruktúr a ich orientácie – treba dôkladne preskúmať.
Nebol však jediný – kto sa angažoval za nové – hlbšie skúmanie Textov z pyramíd  Prvá vážna výhrada – vyžadujúca si nový prístup , prišla v r. 1948 od orientalistu  Dr. Henriho Frankforta – profesora orientálnej archeológie  na univerzite v Chicagu a riaditeľa Warburgovho  ústavu v Londýne. Tento zaútočil na Breadstedov preklad – ako na príliš biblický a vyčítal mu že neurobil žiadny pokus  - extrahovať skutočný význam  Textov z pyramíd.
Naviac – dva roky potom , čo Mercer  publikoval svoje komentáre k textom – prišiel ďalší  sústredený útok od uznávanej filologickej autority – od Alexandra Piankoffa. Tento doslova napísal : „ Prístup k štúdiu egyptského náboženstva prudko prešiel od jedného extrému – k druhému. Pre starších egyptológov bolo toto náboženstvo záhadné a mystické... Potom prišla náhla reakcia – vedci stratili všetok záujem o náboženstvo ako také a dívali sa na náboženské texty len ako na zdroj filologicko – historického  výskumu „
V roku 1992 prišla iná – veľmi silná výzva na nové hodnotenie Textov z pyramíd a tá pochádzala od egyptologičky Jany B. Sellersovej – ktorá takmer 60 rokov študovala hlavne – astronomický obsah Textov z pyramíd.
Sellersová vo svojej knihe – „ Smrť bohov v starom Egypte verejne vyslovuje mnohé výhrady na to – ako odborníci „ zaobchádzajú „ s Textami z pyramíd. Pridáva aj svoje myšlienky  a tézy  - ako napríklad:
                                 „ Hviezdy boli hybnou silou vedy po tisícročia , sú nádejou ľudstva a snom budúcnosti...vízia prvých ľudí – ktorí vyrezávali svoje myšlienky do kameňa nieje nikde tak plne znázornená , ako v hrobkách starého Egypta „
 Alebo :                     Alexander Piankoff – prekladateľ Textov z pyramíd vážne nesúhlasil so  súčasným trendom – hlavne na hľadanie dátumov a hromadenie jednotlivých faktov – jeho cieľom bolo – nechať písomné dokumenty hovoriť za seba – a takto evokovať symboly a prototypy  náboženského myslenia – cieľom Textov z pyramíd bolo – zabezpečiť to isté znovuzrodenie mŕtvych kráľov – ako boha Usireho – Oriona „
Bolo teda viac než zrejmé  , že ak chceme pochopiť ( v interpretácii )„skutočný obsah Textov z pyramíd musíme nevyhnutne  vychádzať pri ich interpretácii zo základných znalostí  výskumnej astronómie. Javilo sa objektívnou nevyhnutnosťou – že bez týchto poznatkov a bez všeobecného posúdenia architektonickej symboliky  ( Gíza ) – ostanú Texty z pyramíd nezrozumiteľné. Boli tu už nielen indície – ale jasný dôkaz , že Texty z pyramíd sú dielom zasvätených kňazov – astronómov riadiacich štátne náboženstvo kráľov – ktorí boli pokladaní  za bohov a ktorých posmrtným osudom bolo – byť stálou hviezdnou dušou vo svete Usireho .Natíska sa zároveň však aj otázka : načo potom a prečo na dosiahnutie tohto cieľa – hviezdneho osudu faraóna  - vybudovali masívne pyramídy ?
Prečo si predstavovali , že odnesením zabalzamovaného tela ich kráľa do  „ jeho „ Pyramídy na menfiskom pohrebisku sa jeho duša pripojí k Usiremu na nebi ?
Egyptológovia už dávnejšie ukázali – že základným princípom starej Egyptskej teokracie bolo to – že kráľ bol počas svojho života –reinkarnáciou Hora – prvého kráľa bohočloveka – a uctievali ho ako syna Usireho a Eset . Verilo sa , že faraón  sa po svojej smrti odoberie  na oblohu a stane sa Usirem. Ale prečo práve Usirem ?
Desiatky úryvkov z textov vo Vanisovej  pyramíde , ktoré nazývajú mŕtveho kráľa Usairem – Venisom  dôrazne deklarujú , že vo svojej posmrtnej forme mal byť mumifikovaný Venis – Usirem. Dozvedáme sa o nich aj to že usirionizovaná králi sa stávali hviezdami – ale nie hocakými hviezdami – ale špecifickými hviezdami v oblasti súhvezdia Orion. Egyptológovia z toho už dávnejšie usúdili , že reinkarnačný rituál bol podstatný a nevyhnutný pre zmenu mŕtveho kráľa na Usireho – presnejšie – na Usireho v jeho hviezdnej forme  Sah – súhvezdia Orion.      „ Orióna – Saha identifikovali s Usirem ... nieje prekvapujúce najsť identifikáciu s Orionom – pretože jednou z centrálnych tém Textov z pyramíd  - bola úplná jednota  mŕtveho kráľa s Usirem „ prehlásil už dávnejšie Mercer vo svojom diele „ Náboženstvo starého Egypta „
 Ústrednou vecou pre reinkarnačný rituál bolo , že mŕtveho Usireho navracali do života magické rituály mumifikovania , ktoré vykonávala jeho sestra- manželka Eset ( Isis ) pomocou Anupa ( Anúbia )
Dôležitosť tejto myšlienky jasne pochopila Jene B. Sellersová ktorá hovorí že  „ cieľom Textov z pyramíd bolo zabezpečiť mŕtvemu kráľovi takú istú reinkarnáciu ako bohu Usiremu – Orionu. Texty z pyramíd sú práve takouto faraónskou politikou „ životnej poistky „ Keď sa v pyramíde celebrovali reinkarnačné rituály – kongregácia mohla dať do pohybu magické slová , ktoré spôsobili , že duša mŕtveho kráľa sa stala hviezdou a vystúpila k Usiremu – Orionu.Keď mŕtvy kráľ takto vystúpil – spojil sa s pôvodným Usirem a podobne ako on – stal sa hviezdou v súhvezdí Orion..
Autor ďalej uvádza:
                                Dr.Otto Neugebauer a Dr. Richard  Parker – ktorí mnoho rokov pracovali ako tím na Brownovej univerzite v v Rhode Islande a ktorí boli uznávanými autoritami na staroegyptskú astronómiu – prví identifikovali nebeský obraz Saha v ľudskej podobe – s naším vlastným súhvezdím Orion. Upozornili aj na toto:
                          „ Z mien dekanov ( hviezdnych skupín )- poznáme  horné rameno dolné rameno, ďalej vieme že  Sah bol ľudskou postavou, ktorá je každopádne graficky znázornená na priečnom pruhu rakvových hodín a na viacerých astronomických stropoch – ako napr. na Senmutovom – tu možno na strope vidieť muža kráčajúceho dlhými, krokmi , nad ktorým sú tri jasné hviezdy Orionovho pása“
Na staroegyptských kresbách je mnoho obrazov Usireho – Oriona. Medzi najstaršie z nich patrí obraz na hornom kameni pyramidionu pyramídy  Amenemheta III , ktorý je v Káhirskom múzeu. „ Aj tu vidíme – píše  autor – Saha – Oriona ako muža kráčajúceho veľkými krokmi a nesúceho v rukách veľkú hviezdu „
Prvým krokom rituálu hviezdnej premeny bola zmena mŕtveho tela na Usireho , t.j. na jeho mumifikovanú formu. Takže – nazývať mŕtveho kráľa , alebo skôr jeho múmiu Usirem – Venisom , či Usirem – Pjopejom atď....znamenalo vidieť mŕtveho kráľa pripraveného stať sa dušou  - to znamená – hviezdou na oblohe v oblasti Saha – Oriona . Nakoniec – jasne o tom hovoria aj Texty z pyramíd :
                                              „ Ó kráľu , si tou veľkou hviezdou , spolupútnikom Oriona , ktorá putuje po oblohe s Oriónom ktorý sa plaví ( Duatovým ) podsvetím s Usirem, vychádzaš na východnej časti oblohy , obnovený v prvom čase a znovu omladený vo svojom prvom  čase. Obloha ťa zrodila spolu s Oriónom „
                                                                                                     ( TP 882-883 )
Táto interpretácia Textov si nevyžaduje žiadne vysvetlenie – texty tvrdia , že mŕtvy kráľ sa stane hviezdou v súhvezdí Usire – Orion.
Nieje tiež obtiažne zistiť aj to – kedy sa to stane – pretože sa dozvedáme že,udalosť vidieť na východnej časti oblohy za súmraku. Dôkazom je nasledujúci výrok z Textov z pyramíd :
                                                         „ Hľa , vyšiel si ako Orion, hľa Usire vyšiel ako Orion .. Ó kráľu , obloha ťa rodí s Orionom , svetlo súmraku ťa prináša s Orionom ...pravidelne budeš zapadať s Orionom na západnej oblasti oblohy..váš tretí je Sopdet (Sótis)
                                                                                                                    ( TP 820-822 )
Faulkner – definitívny prekladateľ Textov z pyramíd  poznáva  grécke meno  Síria t.j. Sotis ( po egyptsky  Sopdet )
Je všeobecne známe , že hviezdu  Sírius ( Sothis ) dávali do súvislosti s každoročnými záplavami Nílu , ktoré nastávali koncom júna ( v strede júna – podľa juliánskeho kalendára ) Sírius vždy vychádzal po hneď po súhvezdí Orión – ako Eset – bohyňa identifikovaná so Síriom. Tvorí teda dvojicu s Usirem – Orionom. Je nemálo úryvkov  v Textoch z pyramíd , kde sa Usire – Orion a Eset – Sothis spomínajú spoločne a ešte viac takých , v ktorých sa Usire a Eset  spomínajú vo svojej ľudskej podobe .
Texty z pyramíd teda kategoricky tvrdia – že kráľ sa stáva po svojej smrti hviezdnou dušou a špeciálne – na oblohe sa spája s Usirem – Oriónom.
 Mnoho úryvkov z textov z pyramíd to  jasne potvrdzuje:
                                   „ Kráľ je hviezda........ ( TP 1583)
                                    „ Kráľ je hviezda , ktorá osvetľuje oblohu ... ( TP 862 ,1455 )
                                     „ Kráľ – trblietajúci sa ako hviezda a cestujúci ďaleko ....( TP 262 )
                                      „ Hľa , kráľ vychádza ako táto hviezda, ktorá je na dolnej strane           
                                          oblohy...... ( TP  347 )
Je teda nepochybné – že Texty z pyramíd celkom jasne tvrdia – že mŕtvi králi sa stávajú hviezdami – špeciálne tými , ktoré vidieť na dolnej časti východnej oblohy.
Ale hovoria nám aj to , že hviezdami sa stávajú duše zomrelých kráľov:
                                       „ ...buď dušou ako živá hviezda             ( TP  904 )
                                        „ Som dušou ..ja som hviezda zo zlata ...( TP 886-9)
                                        „ Ó kráľu ty si táto veľká hviezda , spoločník Oriona ...( TP 882 )
                                        „ hľa on (kráľ) prišiel ako Orion..hľa Usire prišiel ako Orion (TP 820
Takže , z toho vyplýva , že kráľ bol Usire a jeho duša bola Usireho duša , ktorej obrazom na oblohe bol Orion Texty z pyramíd ďalej nazývajú hviezdne záhrobie Usireho – Duatom a práve v tejto oblasti Duatu sa vytvárajú hviezdne duše . Je nemálo náznakov že Duat zahŕňal súhvezdie Orion , a že za Duat na zemi pokladali aj pyramídové polia na memfiskom pohrebisku .
                                             „ Kráľ prišiel aby mohol osláviť Oriona , aby mohol ustanoviť
                                                Usira za vodcu....... ( TP 925 )
                                              „ Duat uchopil tvoju ruku na mieste kde je Orion (TP 802 )
                                               „ Ži a buď mladý pri svojom otcovi ( Usire ) pri Orióne na
                                                   oblohe...           ( TP 2180 )
                                                „ Ó kráľu , si táto veľká hviezda , spoločníčka Oriona , ktorý
                                                     prechádza oblohou s Usirem , ktorý sa plaví Duatom
                                                    s Usirem...            ( TP 882 )
Zosnulý Usire – kráľ sa mal spojiť s Usirem – Orionom  na určitej časti oblohy – kam odišli všetci zosnulí králi ......Môžeme dokonca vierohodne odhadnúť ročné obdobie – počas ktorého dochádzalo k rituálu hviezdneho znovuzrodenia.
Máme pritom vziať do úvahy nasledujúce fakty:
1.      Súhvezdie Orion vychádza na úsvite
2.       Aj hviezda Sírius ( Sothis ) musí byť tiež viditeľná
3.       S týmto javom boli spojené každoročné záplavy rieky Níl , ktoré nastávali
Okolo letného slnovratu.
Astronomické výpočty určujú približne rok 2750 p.n.l. ako čas  - keď tieto tri javy mohli nastať vo Veku pyramíd súčasne. ( Údaje boli získané pomocou astronomického programu Skyglobe 3.5 )

Aj úryvky z Textov....poukazujú na tento ideálny čas:

                   „ Trstinové záplavy z oblohy nastávajú kvôli mne , aby som sa pomocou nich mohol dostať k Reovi ( vychádzajúcemu slnku ) na horizonte Preveziem sa krížom , aby som mohol stáť na východnej strane oblohy , keď je ( Re ) vo svojej severnej oblasti medzi nehasnúcimi hviezdami , ktoré stoja na svojich bidlách a sedia na svojom východe...budem stáť medzi nimi , pretože  Mesiac je môj brat , Zornička je moje dieťa.“           ( TP  1000-1001)
( slová v zátvorkách boli doplnené tak , aby úryvku dávali správny astronomický význam )
Takže – blízko letného slnovratu je Slnko v  „ severnej oblasti „ oblohy a vychádza v azimute 63.5 stupňa – to je asi 26.5 stupňa severne od presného východu ( počas obdobia 4. Dynastie – heliaktický východ Síria nastával asi 5-7 dní pred letným slnovratom. V tom čase Orion vychádza len niekoľko stupňov južne od presného východu – takže – kráľ môže stáť na  „východnej strane oblohy“ Pomocou špeciálneho počítačového programu , ktorý znova vytvoril oblohu na úsvite roku2750 p.n.l. v čase letného slnovratu – sme získali vizuálny obraz opisov starých textov.
Orion už „celkom vyšiel“ a tento veľmi dôležitý okamih je indikovaný objavením sa „ hviezdy  Eset“ , Sothis práve nad horizontom. Bolo to práve vtedy – keď táto jasná hviezda Eset – Sothis vykonávala svoj heliaktický – alebo prvý východ na úsvite  aby tak oznámila a označila „ Znovuzrodenie „ a začiatok nového roka.
S touto udalosťou sa nevyhnutne spája aj nasledujúci fakt – dobre známy v egyptológii. Náboženský kalendár ( starobylého Egypta ) sa začínal dňom  Nového roka  - keď hviezda Sírius vychádzala heliakticky. Pretože medzi skutočným rokom a kalendárnym ( 365 dňovým) bol rozdiel štvrť dňa – znamenalo to , že náboženský kalendár strácal každý štvrtý rok  jeden deň.
Oba kalendáre – náboženský aj občiansky sa samozrejme cyklicky synchronizovali a to každých 1461 rokov ( pretože 4x365,25 =1461 ) Táto perióda – 1461 rokov sa často nazýva – Sótický cyklus.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára