Názov
príspevku : Texty z pyramíd – časť
druhá - ďalšie pokusy o preklad
a interpretáciu Textov z pyramíd , objavy vedúce k dominancii
hviezdneho kultu textov.
Ďalší
vývin skúmania Textov z pyramíd iba
potvrdil to čo sa viac – menej očakávalo , že cesta ku konečnej , či
definitívnej a hlavne správnej interpretácii textov bude zrejme ešte dlhá
a ťažká. Naviac – keď ani samotný preklad textov nenadobudol ešte svoju
konečnú podobu
Po
Masperovi sa o preklad Textov veľmi aktívne snažili aj nemeckí vedci.
Takzvaná epická verzia dr.Kurta Satheho (1910 – 12 ) je medzi nimi
najpoprednejšia.
Počas
päťdesiatych a šesťdesiatych rokov 20. Storočia , nasledovali niektoré
anglické preklady – prof. Samuela B. Mercera – profesora semitských jazykov
a egyptológa na Torontskej univerzite , potom ďalší – od Alexandra Piankoffa – založený na Venisových
nápisoch. Trojica týchto autorov vyslovila svoje myšlienky v dielach:
Kurt Sethe „ Staroegyptské
texty z pyramíd „
S.B.Mercer „ Texty z pyramíd
v preklade a s komentárom „ 1952
A Piankoff „ Unasova
pyramída „ 1968
Nakoniec v roku 1969 – vynikajúci a vážený
britský filológ Raymond Faulkner – vydal to čo sa všeobecne prekladá za
definitívny preklad. Jeho preklad vyšiel vo vydavateľstve Oxford University
Press pod názvom „ Staroegyptské texty z pyramíd „ Napokon v roku
1986 – práve storočie od objavenia Textov z pyramíd – vydavateľstvo Aris a Philips znovu vydalo Faulknerovu knihu – ako prvé brožúrové vydanie Textov z pyramíd. (ďalšie vydanie vyšlo
až v roku 1993 )
Sám
autor o Textoch z pyramíd píše :
„ Texty z pyramíd...
predstavujú najstarší súbor egyptskej náboženskej a pohrebnej literatúry ,
ktorá sa ešte zachovala. Okrem toho sú zo všetkých týchto pohrebných textov najmenej narušené.Zahŕňajú veľmi staré
texty , medzi nimi boli texty takmer súčasné . . „ Z uvedených poznatkov
je viac než zrejmé – že sa vlastne
zaoberáme textami z ktorých prevažná väčšina pochádza z doby dávno
pred 5 dynastiou – logicky z toho
plynie záver že – že hoci sa najstaršia kópia textov našla v pyramíde
Venisa – posledného kráľa 5. Dynastie
,texty sa týkajú náboženstva
a rituálov , ktoré existovali už vo 4. Dynastii – obdobia v ktorom
boli postavené aj pyramídy v Gíze a Dašúre.
Nemožno
sa teda báť vysloviť záver – že všetci egyptológovia – zaoberajúci sa Textami z pyramíd – počnúc ich
objaviteľom až po ich definitívneho prekladateľa – videli v textoch veľmi
starý materiál z čias pred Vekom
pyramíd Z textov bolo zrejmé aj to – že sa témy textov sa neodohrávali
len počas Venisovej vlády , ale že mohlo
trvať niekoľko storočí – kým sa vyvinuli do kráľovského štátneho náboženstva.
Archeologický dôkaz však o tom
neexistoval.
Ponúka
sa tu východisko z tohto problému – to môže byť v analógii vývoja
s tkz. Kresťanskými evanjeliami . Ťažko si asi predstaviť myšlienku , že
kresťanské evanjelia (najstaršie pochádza zo 4. storočia ) by sa nemali „ presúvať späť „ do čias Ježiša , alebo
dokonca do 3. Storočia – keď ako veľmi dobre vieme –kresťanstvo už prekvitalo
na východe a v Ríme.
V tejto česti článku o tajomstvách "Textov z pyramíd" pokladám za vhodné - obohatiť aj v poradí druhý článok s touto tematikou ďalším kráľom z dynastií - obsahujúcich už zmienené Texty. Týmto egyptským kráľom bol faraon Teti. V. Zamarovský o ňom píše toto:
T E T I -zakladateľ a prvý kráľ 6.dynastie ((asi 2400 - ? p.n.l. ) - stavebník jednej z pyramíd v Sakkáre. Nastúpil na trón po Venisovi , poslednom kráľovi 5. dynastie....podľa výpiskov Manehtových"Egyptských pamätihodností" - kde sa po grécky volá -Othoés - sídlil v Monnofere (Menfide) a vládol vraj 30 rokov , čo sa zdá prehnané.Iné pramene uvádzajú len jeho meno , o jeho činoch nieje v nich nič. Naproti tomu vieme o niekoľkých jeho hodnostároch - najmä o kňazovi jeho pyramídy - Mererukovi a o neskoršom dozorcovi nad kňazmi jeho pyramídy - Kagemnim - ktorí si dali neďaleko jeho pyramídy postaviť skvele vyzdobené hrobky. Pomery za jeho vlády museli byť dosť neutešené - usudzujeme to z výpisku Júlia Afrikána z Manethovho spisu - podľa ktorého bol Teti kráľ a boh " zavraždený svojou telesnou strážou" Aj jeho nástupca - Veserkare , zmizol krátko po nástupe na trón bez stopy.
Pyramídu si dal Teti postaviť niekoľko sto metrov na severovýchod od pohrebiskového areálu kráľa Džoséra z 3. dynastie a to v pomerne malých rozmeroch a neveľmi starostlivo opracovaných kvádrov. je základňa merala 64x64 metrov a vysoká bola 43 metrov , dnes je z nej len vysoká kopa kamenia...Jej vnútro je tak isto značne poškodené vekmi a lupičmi .Povalové kvádre neudržali ťarchu , ktorú museli niesť , ale krátko pred definitivným pádom ich Egyptská pamiatková správa dala odvážnou akciou podoprieť oceľovými traverzami (1974)
Zachovala sa však podstatná časť " Textov z pyramíd" - ktorými si dal Teti - podľa Venisovho vzoru vyzdobiť hrobovú komoru.
Napodiv - zostal na svojom mieste aj jeho sarkofág ( zo sivého bazaltu a s jeho menom). Z príslušenstva jeho pyramídy sa našli len neveľké zvyšky zádušného chrámu a malej satelitnej pyramídy. Asi sto metrov na sever od predpokladaného ohradného múru , sa podarilo už koncom minulého storočia objaviť podzemnú časť pyramídy Tetiho manželky Iputy - matky neskoršieho kráľa Pjopeja I.
Hrobka Tetiho hodnostára Mereruku s 32 miestnosťami - sa donedávna považovala za najväčšiu nekráľovskú hrobku v Egypte. O toto prvenstvo ju však pripravili vykopávky Čs. egyptologického ústavu Karlovej univerzity , ktoré odkryli po roku 1960 v Ptahšepsesovej hrobke pri Abusíre o 10 -12 miestností viac. Reliefovou výzdobou sa však Mererukova hrobka zaraďuje medzi najkrajšie na celom sakkárskom pohrebisku" - uvádza na záver V Zamarovský.
V tejto česti článku o tajomstvách "Textov z pyramíd" pokladám za vhodné - obohatiť aj v poradí druhý článok s touto tematikou ďalším kráľom z dynastií - obsahujúcich už zmienené Texty. Týmto egyptským kráľom bol faraon Teti. V. Zamarovský o ňom píše toto:
T E T I -zakladateľ a prvý kráľ 6.dynastie ((asi 2400 - ? p.n.l. ) - stavebník jednej z pyramíd v Sakkáre. Nastúpil na trón po Venisovi , poslednom kráľovi 5. dynastie....podľa výpiskov Manehtových"Egyptských pamätihodností" - kde sa po grécky volá -Othoés - sídlil v Monnofere (Menfide) a vládol vraj 30 rokov , čo sa zdá prehnané.Iné pramene uvádzajú len jeho meno , o jeho činoch nieje v nich nič. Naproti tomu vieme o niekoľkých jeho hodnostároch - najmä o kňazovi jeho pyramídy - Mererukovi a o neskoršom dozorcovi nad kňazmi jeho pyramídy - Kagemnim - ktorí si dali neďaleko jeho pyramídy postaviť skvele vyzdobené hrobky. Pomery za jeho vlády museli byť dosť neutešené - usudzujeme to z výpisku Júlia Afrikána z Manethovho spisu - podľa ktorého bol Teti kráľ a boh " zavraždený svojou telesnou strážou" Aj jeho nástupca - Veserkare , zmizol krátko po nástupe na trón bez stopy.
Pyramídu si dal Teti postaviť niekoľko sto metrov na severovýchod od pohrebiskového areálu kráľa Džoséra z 3. dynastie a to v pomerne malých rozmeroch a neveľmi starostlivo opracovaných kvádrov. je základňa merala 64x64 metrov a vysoká bola 43 metrov , dnes je z nej len vysoká kopa kamenia...Jej vnútro je tak isto značne poškodené vekmi a lupičmi .Povalové kvádre neudržali ťarchu , ktorú museli niesť , ale krátko pred definitivným pádom ich Egyptská pamiatková správa dala odvážnou akciou podoprieť oceľovými traverzami (1974)
Zachovala sa však podstatná časť " Textov z pyramíd" - ktorými si dal Teti - podľa Venisovho vzoru vyzdobiť hrobovú komoru.
Napodiv - zostal na svojom mieste aj jeho sarkofág ( zo sivého bazaltu a s jeho menom). Z príslušenstva jeho pyramídy sa našli len neveľké zvyšky zádušného chrámu a malej satelitnej pyramídy. Asi sto metrov na sever od predpokladaného ohradného múru , sa podarilo už koncom minulého storočia objaviť podzemnú časť pyramídy Tetiho manželky Iputy - matky neskoršieho kráľa Pjopeja I.
Hrobka Tetiho hodnostára Mereruku s 32 miestnosťami - sa donedávna považovala za najväčšiu nekráľovskú hrobku v Egypte. O toto prvenstvo ju však pripravili vykopávky Čs. egyptologického ústavu Karlovej univerzity , ktoré odkryli po roku 1960 v Ptahšepsesovej hrobke pri Abusíre o 10 -12 miestností viac. Reliefovou výzdobou sa však Mererukova hrobka zaraďuje medzi najkrajšie na celom sakkárskom pohrebisku" - uvádza na záver V Zamarovský.
Na
rozdiel od štúdia bohatých starovekých kresťanských textov – v prípade
Textov z pyramíd tu existuje akási zvláštna akademická blokáda , či
intelektuálna strnulosť - ktorá záhadne
postihuje mnohých egyptológov. Názorným príkladom tohto prístupu je list ktorý
napísala profesorka C. Kellerová – hlavná egyptologička Univerzity
v Barkeley v Kalifornii. Táto okrem iného napísala: „ ...mali by sme
byť pri posúvaní textov dozadu – do 4. Dynastie – opatrnejší „
Trochu
viac svetla priniesol do riešenia týchto problémov (už spomínaný ) profesor
egyptológie R.T.Rundle Clark v roku 1959 keď varoval – kam môže viesť
priveľká opatrnosť. Sám vtedy napísal , že práve „ interpretácii je potrebná odvaha „
Bol
tu teda konečne egyptológ , ktorý súhlasil s tým , že „ náboženskú
literatúru nemožno pochopiť bez sympatie k názorom jej autorov „R.Clark
videl v Textoch z pyramíd najväčší výkon tých čias a žiadal
kolegov , aby zabezpečili ich vysvetlenie ako takých a nie ako náhodnej
zbierky rôznorodých úryvkov , pozbieraných ako dôkaz oprávnenosti záverov
súperiacich kňažstiev.
Dvojica
autorov diela „ Mystérium Oriona „ – R. Bauval a A. Gilbert , vyvodzujú
z tejto spleti problémov nasledujúci záver:
Každý kto pracuje
s počítačmi vie , že ak vyvoláme súbor v textovom procesore –
nekompatibilný s používaným -
uvidíme na obrazovke monitora skomolenú verziu textu.To isté sa viac menej
stalo ( a v mnohom ešte aj stáva )
s Textami z pyramíd i so samotnými pyramídami Nazdávame
sa , že na ich čítanie sa použil nesprávny program .Nehovoríme však
o preklade z jazyka hieroglyfov , do moderných jazykov . Máme teraz
na mysli špeciálnu interpretáciu , ktorú týmto textom dali egyptológovia
Domnievame sa – že vhodný program alebo dekodér existuje a treba ho
pochopiť skôr než budeme môcť správne dekódovať Texty z pyramíd
a extrahovať ich skutočný ezoterický zmysel.
Nuž
a výsledok použitia nesprávneho programu bol asi takýto:
Hoci Maspero publikoval veľkú časť
svojich Textov z pyramíd po častiach – od roku 1884 do roku 1984 – dostali
ich len kolegovia špecialisti – ako sa to obvykle s novými archeologickými
nálezmi stávalo.Napríklad slávne „ Zvitky od mŕtveho mora“ objavené v roku
1440 – boli len nedávno publikované pre širokú verejnosť. Obdobne to bolo aj
s Textami z pyramíd. Kurt Sethe v roku 1910 vydal prvé
štandardné vydanie (obrovské trojzväzkové dielo vysokej ceny) pre neegyptológov nedosažiteľné.
Prvý
náznak uznania – že hviezdny kult Textov z pyramíd si zasluhuje väčšiu
pozornosť – prišiel až v roku 1946 – keď Dr. Selim Hassan – domáci
egyptológ – podal svoju rozsiahlu interpretáciu Textov z pyramíd vo svojom
impozantnom diele s celkom
jednoduchým názvom „ Vykopávky v Gíze „ Hoci Dr. Hassan nemal zrejme chuť a ani postavenie –
spochybňovať Breastedove zaužívané slnečné tvrdenie predsa len vo svojej práci
viac pozornosti venoval hviezdnym prvkom Textov z pyramíd. V diele
napísal aj túto vetu :
" V
istom dávnom období v histórii egyptského náboženského myslenia sa
verilo , že duša kráľa sa po smrti stane hviezdou medzi nebeskými hviezdami „
Týmto
výrokom svetlo sveta teda uzrela prvá vážna trhlina vo všeobecne uznávanej –
slnečnej teórie Textov z pyramíd –
ktorú tak vehementne presadzoval Breasted.Hassan – tým že zistil , že Texty
z pyramíd sa veľakrát zmieňovali o hviezdach a hviezdnych
osudoch faraónov výrazne spochybnil
Breastedovu teóriu.
V roku 1952 Mercer – ako je známe –
pripravil prvú anglickú verziu textov , táto vyšla v štyroch zväzkoch ,
z ktorých tri boli venované interpretáviám.Mercer venoval viac pozornosti
aj hviezdnym doktrínam textov a na rozdiel od Breadsteda a Hassana
začal zisťovať , že za liturgiami bola skrytá primitívna astronómia , vyjadrená
v poetických alegóriách a symbolizme.Bol asi prvý – kto pokladal
Texty z pyramíd za viac než nešikovnú kombináciu hymien
a zaklínadiel...jeho analýza bola prvým znakom zistenia že v Textoch
z pyramíd sú prvky náboženských rituálov , ktoré by sa dali lepšie
pochopiť prostredníctvom ich hviezdneho a astronomického obsahu.
Mercer
veril , že kult nájdený v Textoch z pyramíd je veľmi starý. „
Uctievanie Usireho je bezpochyby predhistorické „ napísal v čase Veku
pyramíd to bol už tradičný kult „
Považujem za potrebné , v tejto fáze našich úvah – zmieniť sa pár vetami o práci britského filológa R Faulknera , ktorý dva roky pred publikovaním svojho prekladu , skúmal hviezdne náboženstvo v textoch a svoje názory publikoval v prestížnom časopise „ Časopis blízkovýchodných štúdií „ Autor citoval v tomto článku veľký počet úryvkov z Textov z pyramíd spomínajúcich hviezdy v súvislosti s dušou mŕtvych kráľov a ich posmrtným životom. Ale nespomína na stovky (na škodu veci ) iných úryvkov , ktoré tak isto spomínajú hviezdny osud
kráľov , bez toho aby špecificky použili slovo hviezda a ďalšie úryvky ,
ktoré obracajú pozornosť k hviezdam
prostredníctvom alegórií a metafor.
Je
zrejmé , že zo spôsobu identifikovania mŕtveho kráľa s Usirem ( ktorý sa
identifikuje so súhvezdím Orion) –
Faulkner tiež podotkol , že súhvezdie Orion bolo jedným z posmrtných
obydlí duší zomrelých kráľov , ktorí sa stali hviezdami.
R.
Bauval výstižne konštatuje :
Vtedy som začal chápať , že pozorovateľská astronómia a jej
materiálne vyjadrenie v symbolickej
architektúre pyramídových štruktúr a ich orientácie – treba
dôkladne preskúmať.
Nebol
však jediný – kto sa angažoval za nové – hlbšie skúmanie Textov
z pyramíd Prvá vážna výhrada –
vyžadujúca si nový prístup , prišla v r. 1948 od orientalistu Dr. Henriho Frankforta – profesora
orientálnej archeológie na univerzite
v Chicagu a riaditeľa Warburgovho
ústavu v Londýne. Tento zaútočil na Breadstedov preklad – ako na
príliš biblický a vyčítal mu že neurobil žiadny pokus - extrahovať skutočný význam Textov z pyramíd.
Naviac
– dva roky potom , čo Mercer publikoval
svoje komentáre k textom – prišiel ďalší
sústredený útok od uznávanej filologickej autority – od Alexandra Piankoffa.
Tento doslova napísal : „ Prístup k štúdiu egyptského náboženstva prudko
prešiel od jedného extrému – k druhému. Pre starších egyptológov bolo toto
náboženstvo záhadné a mystické... Potom prišla náhla reakcia – vedci
stratili všetok záujem o náboženstvo ako také a dívali sa na
náboženské texty len ako na zdroj filologicko – historického výskumu „
V roku
1992 prišla iná – veľmi silná výzva na nové hodnotenie Textov z pyramíd
a tá pochádzala od egyptologičky Jany B. Sellersovej – ktorá takmer 60 rokov
študovala hlavne – astronomický obsah Textov z pyramíd.
Sellersová
vo svojej knihe – „ Smrť bohov v starom Egypte „ verejne vyslovuje mnohé
výhrady na to – ako odborníci „ zaobchádzajú „ s Textami z pyramíd.
Pridáva aj svoje myšlienky a tézy - ako napríklad:
„ Hviezdy boli
hybnou silou vedy po tisícročia , sú nádejou ľudstva a snom
budúcnosti...vízia prvých ľudí – ktorí vyrezávali svoje myšlienky do kameňa
nieje nikde tak plne znázornená , ako v hrobkách starého Egypta „
Alebo : „ Alexander Piankoff –
prekladateľ Textov z pyramíd vážne nesúhlasil so súčasným trendom – hlavne na hľadanie dátumov
a hromadenie jednotlivých faktov – jeho cieľom bolo – nechať písomné
dokumenty hovoriť za seba – a takto evokovať symboly a prototypy náboženského myslenia – cieľom Textov
z pyramíd bolo – zabezpečiť to isté znovuzrodenie mŕtvych kráľov – ako
boha Usireho – Oriona „
Bolo
teda viac než zrejmé , že ak chceme
pochopiť ( v interpretácii )„skutočný obsah Textov z pyramíd musíme
nevyhnutne vychádzať pri ich
interpretácii zo základných znalostí
výskumnej astronómie. Javilo sa objektívnou nevyhnutnosťou – že bez
týchto poznatkov a bez všeobecného posúdenia architektonickej
symboliky ( Gíza ) – ostanú Texty
z pyramíd nezrozumiteľné. Boli tu už nielen indície – ale jasný dôkaz , že
Texty z pyramíd sú dielom zasvätených kňazov – astronómov riadiacich
štátne náboženstvo kráľov – ktorí boli pokladaní za bohov a ktorých posmrtným osudom bolo
– byť stálou hviezdnou dušou vo svete Usireho .Natíska sa zároveň však aj
otázka : načo potom a prečo na dosiahnutie tohto cieľa – hviezdneho osudu
faraóna - vybudovali masívne pyramídy ?
Prečo
si predstavovali , že odnesením zabalzamovaného tela ich kráľa do „ jeho „ Pyramídy na menfiskom pohrebisku sa
jeho duša pripojí k Usiremu na nebi ?
Egyptológovia
už dávnejšie ukázali – že základným princípom starej Egyptskej teokracie bolo
to – že kráľ bol počas svojho života –reinkarnáciou Hora – prvého kráľa
bohočloveka – a uctievali ho ako syna Usireho a Eset . Verilo sa , že
faraón sa po svojej smrti odoberie na oblohu a stane sa Usirem. Ale prečo
práve Usirem ?
Desiatky
úryvkov z textov vo Vanisovej
pyramíde , ktoré nazývajú mŕtveho kráľa Usairem – Venisom dôrazne deklarujú , že vo svojej posmrtnej
forme mal byť mumifikovaný Venis – Usirem. Dozvedáme sa o nich aj to že
usirionizovaná králi sa stávali hviezdami – ale nie hocakými hviezdami – ale
špecifickými hviezdami v oblasti súhvezdia Orion. Egyptológovia
z toho už dávnejšie usúdili , že reinkarnačný rituál bol podstatný
a nevyhnutný pre zmenu mŕtveho kráľa na Usireho – presnejšie – na Usireho
v jeho hviezdnej forme Sah –
súhvezdia Orion. „ Orióna – Saha
identifikovali s Usirem ... nieje prekvapujúce najsť identifikáciu
s Orionom – pretože jednou z centrálnych tém Textov
z pyramíd - bola úplná jednota mŕtveho kráľa s Usirem „ prehlásil už
dávnejšie Mercer vo svojom diele „ Náboženstvo starého Egypta „
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjWv7iQvG6jgSNe0Z_gSrRd7o1O53vzkUcTaPDOXhM6IIZpUeRwAsOUF3dis1BWK9pQ1KluLYgEnuJpCjxk4HqTJvtfZHcG6MZqulfvUVJjdcv6sJi-9sBFHeBzIDvtYVEMqDl0oZTk_W4/s320/ND7_0378.jpg)
Dôležitosť
tejto myšlienky jasne pochopila Jene B. Sellersová ktorá hovorí že „ cieľom Textov z pyramíd bolo
zabezpečiť mŕtvemu kráľovi takú istú reinkarnáciu ako bohu Usiremu – Orionu.
Texty z pyramíd sú práve takouto faraónskou politikou „ životnej poistky „
Keď sa v pyramíde celebrovali reinkarnačné rituály – kongregácia mohla dať
do pohybu magické slová , ktoré spôsobili , že duša mŕtveho kráľa sa stala
hviezdou a vystúpila k Usiremu – Orionu.Keď mŕtvy kráľ takto vystúpil
– spojil sa s pôvodným Usirem a podobne ako on – stal sa hviezdou
v súhvezdí Orion..
Autor
ďalej uvádza:
Dr.Otto
Neugebauer a Dr. Richard Parker –
ktorí mnoho rokov pracovali ako tím na Brownovej univerzite v v Rhode
Islande a ktorí boli uznávanými autoritami na staroegyptskú astronómiu –
prví identifikovali nebeský obraz Saha v ľudskej podobe – s naším
vlastným súhvezdím Orion. Upozornili aj na toto:
„ Z mien dekanov
( hviezdnych skupín )- poznáme horné
rameno dolné rameno, ďalej vieme že Sah
bol ľudskou postavou, ktorá je každopádne graficky znázornená na priečnom pruhu
rakvových hodín a na viacerých astronomických stropoch – ako napr. na
Senmutovom – tu možno na strope vidieť muža kráčajúceho dlhými, krokmi , nad
ktorým sú tri jasné hviezdy Orionovho pása“
Na
staroegyptských kresbách je mnoho obrazov Usireho – Oriona. Medzi najstaršie
z nich patrí obraz na hornom kameni pyramidionu pyramídy Amenemheta III , ktorý je v Káhirskom
múzeu. „ Aj tu vidíme – píše autor –
Saha – Oriona ako muža kráčajúceho veľkými krokmi a nesúceho v rukách
veľkú hviezdu „
Prvým
krokom rituálu hviezdnej premeny bola zmena mŕtveho tela na Usireho , t.j. na
jeho mumifikovanú formu. Takže – nazývať mŕtveho kráľa , alebo skôr jeho múmiu
Usirem – Venisom , či Usirem – Pjopejom atď....znamenalo vidieť mŕtveho kráľa
pripraveného stať sa dušou - to znamená
– hviezdou na oblohe v oblasti Saha – Oriona . Nakoniec – jasne o tom
hovoria aj Texty z pyramíd :
„
Ó kráľu , si tou veľkou hviezdou , spolupútnikom Oriona , ktorá putuje po
oblohe s Oriónom ktorý sa plaví ( Duatovým ) podsvetím s Usirem,
vychádzaš na východnej časti oblohy , obnovený v prvom čase a znovu
omladený vo svojom prvom čase. Obloha ťa
zrodila spolu s Oriónom „
( TP 882-883 )
Táto
interpretácia Textov si nevyžaduje žiadne vysvetlenie – texty tvrdia , že mŕtvy
kráľ sa stane hviezdou v súhvezdí Usire – Orion.
Nieje
tiež obtiažne zistiť aj to – kedy sa to stane – pretože sa dozvedáme že,udalosť
vidieť na východnej časti oblohy za súmraku. Dôkazom je nasledujúci výrok
z Textov z pyramíd :
„ Hľa , vyšiel si ako Orion, hľa Usire vyšiel ako Orion .. Ó kráľu ,
obloha ťa rodí s Orionom , svetlo súmraku ťa prináša s Orionom
...pravidelne budeš zapadať s Orionom na západnej oblasti oblohy..váš
tretí je Sopdet (Sótis)
( TP 820-822 )
Faulkner
– definitívny prekladateľ Textov z pyramíd
poznáva grécke meno Síria t.j. Sotis ( po egyptsky Sopdet )
Je
všeobecne známe , že hviezdu Sírius (
Sothis ) dávali do súvislosti s každoročnými záplavami Nílu , ktoré
nastávali koncom júna ( v strede júna – podľa juliánskeho kalendára ) Sírius
vždy vychádzal po hneď po súhvezdí Orión – ako Eset – bohyňa identifikovaná so
Síriom. Tvorí teda dvojicu s Usirem – Orionom. Je nemálo úryvkov v Textoch z pyramíd , kde sa Usire
– Orion a Eset – Sothis spomínajú spoločne a ešte viac takých ,
v ktorých sa Usire a Eset
spomínajú vo svojej ľudskej podobe .
Texty
z pyramíd teda kategoricky tvrdia – že kráľ sa stáva po svojej smrti
hviezdnou dušou a špeciálne – na oblohe sa spája s Usirem – Oriónom.
Mnoho úryvkov z textov z pyramíd
to jasne potvrdzuje:
„ Kráľ je
hviezda........ ( TP 1583)
„ Kráľ je
hviezda , ktorá osvetľuje oblohu ... ( TP 862 ,1455 )
„ Kráľ –
trblietajúci sa ako hviezda a cestujúci ďaleko ....( TP 262 )
„ Hľa ,
kráľ vychádza ako táto hviezda, ktorá je na dolnej strane
oblohy...... ( TP 347 )
Je
teda nepochybné – že Texty z pyramíd celkom jasne tvrdia – že mŕtvi králi
sa stávajú hviezdami – špeciálne tými , ktoré vidieť na dolnej časti východnej
oblohy.
Ale
hovoria nám aj to , že hviezdami sa stávajú duše zomrelých kráľov:
„ ...buď
dušou ako živá hviezda (
TP 904 )
„ Som
dušou ..ja som hviezda zo zlata ...( TP 886-9)
„ Ó
kráľu ty si táto veľká hviezda , spoločník Oriona ...( TP 882 )
„ hľa on (kráľ) prišiel ako
Orion..hľa Usire prišiel ako Orion (TP 820
Takže
, z toho vyplýva , že kráľ bol Usire a jeho duša bola Usireho duša ,
ktorej obrazom na oblohe bol Orion Texty z pyramíd ďalej nazývajú hviezdne záhrobie Usireho – Duatom a práve v tejto oblasti Duatu sa vytvárajú hviezdne duše . Je nemálo náznakov že Duat zahŕňal súhvezdie Orion , a že za Duat na zemi pokladali aj
pyramídové polia na memfiskom pohrebisku .
„
Kráľ prišiel aby mohol osláviť Oriona , aby mohol ustanoviť
Usira za vodcu....... ( TP 925 )
„
Duat uchopil tvoju ruku na mieste kde je Orion (TP 802 )
„ Ži a buď mladý pri
svojom otcovi ( Usire ) pri Orióne na
oblohe... ( TP 2180 )
„ Ó kráľu , si táto veľká hviezda , spoločníčka Oriona , ktorý
prechádza oblohou s Usirem , ktorý sa plaví Duatom
s Usirem... ( TP
882 )
Zosnulý
Usire – kráľ sa mal spojiť s Usirem – Orionom na určitej časti oblohy – kam odišli všetci
zosnulí králi ......Môžeme dokonca vierohodne odhadnúť ročné obdobie – počas
ktorého dochádzalo k rituálu hviezdneho znovuzrodenia.
Máme
pritom vziať do úvahy nasledujúce fakty:
1. Súhvezdie Orion vychádza na
úsvite
2. Aj hviezda Sírius ( Sothis ) musí byť tiež
viditeľná
3. S týmto javom boli spojené každoročné záplavy
rieky Níl , ktoré nastávali
Okolo letného slnovratu.
Astronomické výpočty určujú približne rok 2750
p.n.l. ako čas - keď tieto tri javy
mohli nastať vo Veku pyramíd súčasne. ( Údaje boli získané pomocou
astronomického programu Skyglobe 3.5 )
Aj úryvky
z Textov....poukazujú na tento ideálny čas:
„ Trstinové záplavy
z oblohy nastávajú kvôli mne , aby som sa pomocou nich mohol dostať
k Reovi ( vychádzajúcemu slnku ) na horizonte Preveziem sa krížom , aby
som mohol stáť na východnej strane oblohy , keď je ( Re ) vo svojej severnej
oblasti medzi nehasnúcimi hviezdami , ktoré stoja na svojich bidlách
a sedia na svojom východe...budem stáť medzi nimi , pretože Mesiac je môj brat , Zornička je moje
dieťa.“ ( TP 1000-1001)
(
slová v zátvorkách boli doplnené tak , aby úryvku dávali správny
astronomický význam )
Takže
– blízko letného slnovratu je Slnko v „
severnej oblasti „ oblohy a vychádza v azimute 63.5 stupňa – to je
asi 26.5 stupňa severne od presného východu ( počas obdobia 4. Dynastie –
heliaktický východ Síria nastával asi 5-7 dní pred letným slnovratom.
V tom čase Orion vychádza len niekoľko stupňov južne od presného východu –
takže – kráľ môže stáť na „východnej
strane oblohy“ Pomocou špeciálneho počítačového programu , ktorý znova vytvoril
oblohu na úsvite roku2750 p.n.l. v čase letného slnovratu – sme získali
vizuálny obraz opisov starých textov.
Orion
už „celkom vyšiel“ a tento veľmi dôležitý okamih je indikovaný objavením
sa „ hviezdy Eset“ , Sothis práve nad
horizontom. Bolo to práve vtedy – keď táto jasná hviezda Eset – Sothis
vykonávala svoj heliaktický – alebo prvý východ na úsvite aby tak oznámila a označila „
Znovuzrodenie „ a začiatok nového roka.
S touto
udalosťou sa nevyhnutne spája aj nasledujúci fakt – dobre známy
v egyptológii. Náboženský kalendár ( starobylého Egypta ) sa začínal
dňom Nového roka - keď hviezda Sírius vychádzala heliakticky.
Pretože medzi skutočným rokom a kalendárnym ( 365 dňovým) bol rozdiel
štvrť dňa – znamenalo to , že náboženský kalendár strácal každý štvrtý rok jeden deň.
Oba
kalendáre – náboženský aj občiansky sa samozrejme cyklicky synchronizovali
a to každých 1461 rokov ( pretože 4x365,25 =1461 ) Táto perióda – 1461
rokov sa často nazýva – Sótický cyklus.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára