Názov
príspevku : Texty z pyramíd – časť tretia –dôkladná interpretácia Textov
z pyramíd
dokazuje , že hviezdny kult textov je prvotný
a prioritný
Každý z predchádzajúcich článkov , či príspevkov ,ktorý sa zaoberal problematikou " Textov z pyramíd" obsahoval popri nosnej téme samotných textov - aj krátke príspevky - venované faraónom , či kráľom 5. a 6. dynastie - v pyramídach ktorých boli texty objavené. V prvom príspevku to bol faraón Venis , v druhom faraón Teti. V tomto príspevku venujme pozornosť naraz dvom kráľom 6. dynastie - obaja sú nositeľmi mena Pjopej. ( I.a II.)
V.Zamarovský - vo svojom diele " Bohovia a králi starého Egypta" o týchto panovníkoch z konca 6.dynastie doslova píše:
P J O P E J I. - kráľ 6. dynastie (asi 2390-2370 pred n.l. )- stavebník jednej z pyramíd na juh od Sakkáry. Nastúpil na trón po krátkej vláde kráľa Veserkarea , ktorý zomrel pravdepodobne násilnou smrťou , podobne ako jeho predchodca a otec - Teti. Podľa Manehtových Egyptských pamätihodností , kde sa volá Filos , vládol vyše 50 rokov , avšak podľa Turínskeho papyrusu - iba 2O rokov , čo je pravdepodobnejšie.Sídlil v hlavnom meste Monnofere...
Podľa tradície panovníkov Starej ríše si dal Pjopej I. postaviť pyramídu a vybral si na ňu miesto - na juh od dnešnej Sakkáry , pomerne ďaleko od hrobiek svojich rodičov.Nazval ju " Pjopej je riadny /zákonný) a vznešený vládca" - čo znie vzhľadom na osud jeho predchodcu trochu podozrivo.Jej základňa merala asi 80x80 metrov. Výšku už nemožno odhadnúť- lebo celá stavba sa rozpadla a splýva s pieskovými dunami na jej okolí. Zádušný ani údolný chrám sa nenašiel...nieje však vylúčené , že značná časť príslušenstva tejto pyramídy je ešte pod pieskom...
V dejinách egyptológie zohrala pyramída Pjopeja I. významnú úlohu. V jej podzemných komorách objavil v roku 1880 francúzsky egyptológ -G.Maspero - p r v é T e x t y z p y r a m í d t.j.súbory modlitieb, obradných formúl a magických zaklínadiel , ktoré podľa vtedajších predstáv - zabezpečiť mŕtvemu kráľovi cestu k bohom a večný život v ich spoločnosti.Pred týmto objavom prevládalo medzi egyptológmi presvedčenie - že pyramídy sú " nemé " to znamená - bez nápisov , lebo vo veľkých pyramídach 3. a 4. dynastie sa nijaké nápisy nenašli. Objavenie týchto textov obohatilo vedu o mnohé poznatky z dejín egyptského náboženstva a umožnila spresniť poznatky o postavení kráľa v egyptskom štátnom zriadení.
Pritom - Pjopej I. nebol prvým faraónom , ktorý si dal textami vyzdobiť svoje pohrebné miestnosti Napodobnil tým len svojich predchodcov - Tetiho a Venisa.
Inak patrí Pjopej I. medzi dávnych egyptských panovníkov , o ktorých vieme - ako vyzerali. Zachovalo sa niekoľko jeho neveľkých albatrosových sôch...Najslávnejšia socha , ktorá ho zobrazuje v nadživotnej veľkosti (aj so synom Merenreom) - pochádza z Kóm al-Ahmara ..a je dnes v egyptskom múzeu v Káhire. Je to najstaršia známa kovová socha...človeka vôbec.
P J O P E J II.
Kráľ z konca 6. dynastie ( asi 2370-2280 p.n.l.) stavebník pyramídy s množstvom satelitných pyramíd pri Sakkáre. Bol vnukom Pjopeja I....a na trón nastúpil po predčasnej smrti svojho otca Merenrea , pri korunovácii mal asi 6 rokov. Podľa Manehtových "Egyptských pamätihodností"v ktorých sa uvádza pod menom Fióps - vládol 99 rokov, alebo 94 rokov , podľa " Turínskeho papyrusu" - 90 rokov. Ak je aj tento najnižší údaj pravdivý - dosiahol dĺžkou vlády rekord , ktorý nikto z panovníkov neprekonal....napokon prichodila vláda Pjopeja II mnohým už priveľmi dlhá a tak sa ju pokúsili ukončiť násilne. Zachovali sa správy o sprisahaniach , pričom do jedného bola zapletená aj kráľovná...keď storočný kráľ zomrel , bol egyptský štát v rozklade. Jeho nástupcovia neudržali vládu nad celým Egyptom a nezabránili katastrofe , ktorá ukončila vyše 400 ročnú históriu starej ríše.
Pjopej II. je jedným z mála panovníkov starého Egypta o ktorom máme informácie , čo ho ukazujú aj z ľudskej stránky. Z druhého roku jeho vlády pochádza list , ktorý si dal na stenu svojej hrobky opísať veľmož Harchuf , veliteľ vojnovej výpravy do Núbie. Pjopej II. v ňom berie na vedomie správu o víťaznom postupe vojsk k druhému kataraktu a o získaní koristi. Zo všetkého najviac sa však teší na chyteného trpaslíka. Z formálneho listu kráľovskej kancelárie preniká radosť osemročného chlapca " Plav sa okamžite po prúde rieky k dvoru ! Priveď so sebou toho trpaslíka a priveď ho živého , zdravého a sviežeho...! Daj pozor aby nespadol do vody...
Podobné správy máme o ňom aj z neskorších čias - napríklad aj o tom , že vo všetkom dával prednosť veliteľovi svojej osobnej stráže , pred svojimi manželkami.
Pyramídu si dal Pjopej II. postaviť neďaleko hrobky posledného kráľa 4. dynastie Šepseskafa. Jej základňa merala 78,6 x 78,6 metra a výšku mala 52,1 metra. Bola postavená z pomerne malých kvádrov a obložená bielymi vápencovými blokmi.Podzemné komory mala podľa vzoru pyramíd svojich predchodcov vyzdobené hieroglyfickými nápismi s modlitbami a zariekávacími formulami...Obsahom sa tieto nápisy zhodujú s " Textami z pyramíd" - sú však zo všetkých najdlhšie a po výtvarnej stránke - asi najlepšie.Jeho pyramída je jediná zo 6. dynastie , pri ktorej sa zachovali pozostatky celého príslušenstva. Zádušný chrám mal dve časti , z ktorých jedna bola vyhradená kňazom a druhá - za ohradným múrom bola prístupná pre verejnosť. Údolný chrám tak isto pozostával z dvoch častí - jedna , s takmer sto metrovým priečelím stála nad Nílom , druhá na vyvýšenine v pozadí....okrem zvyčajnej rituálnej pyramídy stáli v ohradenom areáli ešte 3 dosť rozmerné pyramídy jeho manželiek z ktorých každá mala malú rituálnu pyramídu.Najväčšia - so stranami 45x45 metrov - patrila jeho hlavnej manželke Neite , dve menšie - manželkám - Ipute a Vedžebtene. Pokiaľ je známe - mal Pjopej II . spolu 5 manželiek.(ďalšie dve boli -Imtes a Anchesenpjopeja ) Dnes je celý areál tejto pyramídy ( Pjopeja II.) pomerne dobre preskúmaný...zachovalo sa aj niekoľko jeho sôch. Na najstaršej z nich , je ešte ako dieťa na kolenách svojej matky.Socha sa nachádza v Brooklynskom múzeu v New Yorku." - konštatuje V. Zamarovský.
V.Zamarovský - vo svojom diele " Bohovia a králi starého Egypta" o týchto panovníkoch z konca 6.dynastie doslova píše:
P J O P E J I. - kráľ 6. dynastie (asi 2390-2370 pred n.l. )- stavebník jednej z pyramíd na juh od Sakkáry. Nastúpil na trón po krátkej vláde kráľa Veserkarea , ktorý zomrel pravdepodobne násilnou smrťou , podobne ako jeho predchodca a otec - Teti. Podľa Manehtových Egyptských pamätihodností , kde sa volá Filos , vládol vyše 50 rokov , avšak podľa Turínskeho papyrusu - iba 2O rokov , čo je pravdepodobnejšie.Sídlil v hlavnom meste Monnofere...
Podľa tradície panovníkov Starej ríše si dal Pjopej I. postaviť pyramídu a vybral si na ňu miesto - na juh od dnešnej Sakkáry , pomerne ďaleko od hrobiek svojich rodičov.Nazval ju " Pjopej je riadny /zákonný) a vznešený vládca" - čo znie vzhľadom na osud jeho predchodcu trochu podozrivo.Jej základňa merala asi 80x80 metrov. Výšku už nemožno odhadnúť- lebo celá stavba sa rozpadla a splýva s pieskovými dunami na jej okolí. Zádušný ani údolný chrám sa nenašiel...nieje však vylúčené , že značná časť príslušenstva tejto pyramídy je ešte pod pieskom...
V dejinách egyptológie zohrala pyramída Pjopeja I. významnú úlohu. V jej podzemných komorách objavil v roku 1880 francúzsky egyptológ -G.Maspero - p r v é T e x t y z p y r a m í d t.j.súbory modlitieb, obradných formúl a magických zaklínadiel , ktoré podľa vtedajších predstáv - zabezpečiť mŕtvemu kráľovi cestu k bohom a večný život v ich spoločnosti.Pred týmto objavom prevládalo medzi egyptológmi presvedčenie - že pyramídy sú " nemé " to znamená - bez nápisov , lebo vo veľkých pyramídach 3. a 4. dynastie sa nijaké nápisy nenašli. Objavenie týchto textov obohatilo vedu o mnohé poznatky z dejín egyptského náboženstva a umožnila spresniť poznatky o postavení kráľa v egyptskom štátnom zriadení.
Pritom - Pjopej I. nebol prvým faraónom , ktorý si dal textami vyzdobiť svoje pohrebné miestnosti Napodobnil tým len svojich predchodcov - Tetiho a Venisa.
Inak patrí Pjopej I. medzi dávnych egyptských panovníkov , o ktorých vieme - ako vyzerali. Zachovalo sa niekoľko jeho neveľkých albatrosových sôch...Najslávnejšia socha , ktorá ho zobrazuje v nadživotnej veľkosti (aj so synom Merenreom) - pochádza z Kóm al-Ahmara ..a je dnes v egyptskom múzeu v Káhire. Je to najstaršia známa kovová socha...človeka vôbec.
P J O P E J II.
Kráľ z konca 6. dynastie ( asi 2370-2280 p.n.l.) stavebník pyramídy s množstvom satelitných pyramíd pri Sakkáre. Bol vnukom Pjopeja I....a na trón nastúpil po predčasnej smrti svojho otca Merenrea , pri korunovácii mal asi 6 rokov. Podľa Manehtových "Egyptských pamätihodností"v ktorých sa uvádza pod menom Fióps - vládol 99 rokov, alebo 94 rokov , podľa " Turínskeho papyrusu" - 90 rokov. Ak je aj tento najnižší údaj pravdivý - dosiahol dĺžkou vlády rekord , ktorý nikto z panovníkov neprekonal....napokon prichodila vláda Pjopeja II mnohým už priveľmi dlhá a tak sa ju pokúsili ukončiť násilne. Zachovali sa správy o sprisahaniach , pričom do jedného bola zapletená aj kráľovná...keď storočný kráľ zomrel , bol egyptský štát v rozklade. Jeho nástupcovia neudržali vládu nad celým Egyptom a nezabránili katastrofe , ktorá ukončila vyše 400 ročnú históriu starej ríše.
Pjopej II. je jedným z mála panovníkov starého Egypta o ktorom máme informácie , čo ho ukazujú aj z ľudskej stránky. Z druhého roku jeho vlády pochádza list , ktorý si dal na stenu svojej hrobky opísať veľmož Harchuf , veliteľ vojnovej výpravy do Núbie. Pjopej II. v ňom berie na vedomie správu o víťaznom postupe vojsk k druhému kataraktu a o získaní koristi. Zo všetkého najviac sa však teší na chyteného trpaslíka. Z formálneho listu kráľovskej kancelárie preniká radosť osemročného chlapca " Plav sa okamžite po prúde rieky k dvoru ! Priveď so sebou toho trpaslíka a priveď ho živého , zdravého a sviežeho...! Daj pozor aby nespadol do vody...
Podobné správy máme o ňom aj z neskorších čias - napríklad aj o tom , že vo všetkom dával prednosť veliteľovi svojej osobnej stráže , pred svojimi manželkami.
Pyramídu si dal Pjopej II. postaviť neďaleko hrobky posledného kráľa 4. dynastie Šepseskafa. Jej základňa merala 78,6 x 78,6 metra a výšku mala 52,1 metra. Bola postavená z pomerne malých kvádrov a obložená bielymi vápencovými blokmi.Podzemné komory mala podľa vzoru pyramíd svojich predchodcov vyzdobené hieroglyfickými nápismi s modlitbami a zariekávacími formulami...Obsahom sa tieto nápisy zhodujú s " Textami z pyramíd" - sú však zo všetkých najdlhšie a po výtvarnej stránke - asi najlepšie.Jeho pyramída je jediná zo 6. dynastie , pri ktorej sa zachovali pozostatky celého príslušenstva. Zádušný chrám mal dve časti , z ktorých jedna bola vyhradená kňazom a druhá - za ohradným múrom bola prístupná pre verejnosť. Údolný chrám tak isto pozostával z dvoch častí - jedna , s takmer sto metrovým priečelím stála nad Nílom , druhá na vyvýšenine v pozadí....okrem zvyčajnej rituálnej pyramídy stáli v ohradenom areáli ešte 3 dosť rozmerné pyramídy jeho manželiek z ktorých každá mala malú rituálnu pyramídu.Najväčšia - so stranami 45x45 metrov - patrila jeho hlavnej manželke Neite , dve menšie - manželkám - Ipute a Vedžebtene. Pokiaľ je známe - mal Pjopej II . spolu 5 manželiek.(ďalšie dve boli -Imtes a Anchesenpjopeja ) Dnes je celý areál tejto pyramídy ( Pjopeja II.) pomerne dobre preskúmaný...zachovalo sa aj niekoľko jeho sôch. Na najstaršej z nich , je ešte ako dieťa na kolenách svojej matky.Socha sa nachádza v Brooklynskom múzeu v New Yorku." - konštatuje V. Zamarovský.
Hoci egyptológovia vedú mnoho sporov o tom –
ako treba chápať Texty z pyramíd
a rituály , ktoré sú v nich obsiahnuté – v jednom ohľade
panuje istá všeobecne akceptovateľná zhoda.Tú možno vyjadriť v tejto téze
:
„ rituály kráľovského znovuzrodenia , boli
založené na dramatickom znovuzrodení príbehu o Usireho a Eset
a o zázračnom splodení a následnom zrodení ich syna
a dediča – Hora „
Usirianský
mýtus som už v krátkosti uviedol v jednom zo svojich predchádzajúcich
príspevkov – pod názvom „ Mytologické základy božstva Usire , božstvo Sokar „
V závere príbehu o Usirem sme sa dozvedeli – že bitka medzi Horom
a Setuhom – v ktorej Setuh stratil oko a Hor semenníky – nebolo
víťaza. Ale boh Slnka – Re rozhodol
súboj v prospech mladého Hora , toho potom vyhlásili za kráľa – prvého
v línii faraónov. Nože - pripomeňme si tento mýtus ešte raz!!
Rekonštrukcia príbehu o Usirem vyzerá asi takto:
„Úloha mesta Heliopolis ako centra štátneho kultu svätého mesta bolo známe aj tým, že malo vlastné „heliopolské náboženstvo“, ktorého panteónom bolo veľkých Devätoro bohov a toto náboženstvo sa všeobecne uznávalo všade. Veľký panteón zložený z 9. božstiev tvoril rodinu, ktorej vládol Atum – Re. Atum – Re ktorého pôvod je nejasný masturboval a tak stvoril Šoua (Šua) boha vzduchu a Tefnet – bohyňu vlhkosti. Táto dvojica splodila Geba – boha zeme a Nut – bohyňu neba. Geb a Nut súložili ale ich rozkoš prerušil ich otec Šua, ktorý vo forme vzduchu prišiel medzi nich – zdvihol baldachýn neba zo zeme a tak rozdelil božských milencov. Napriek tomu „koitus interruptus“ porodila bohyňa neba Nut štyroch antopomorfných bohov, ktorí žili na zemi. Bola to dvojica synov Usire (Osiris) a Setuch (Seth) a ich sestry - Eset (Isis) a Nebthet (Neftheps).
„Úloha mesta Heliopolis ako centra štátneho kultu svätého mesta bolo známe aj tým, že malo vlastné „heliopolské náboženstvo“, ktorého panteónom bolo veľkých Devätoro bohov a toto náboženstvo sa všeobecne uznávalo všade. Veľký panteón zložený z 9. božstiev tvoril rodinu, ktorej vládol Atum – Re. Atum – Re ktorého pôvod je nejasný masturboval a tak stvoril Šoua (Šua) boha vzduchu a Tefnet – bohyňu vlhkosti. Táto dvojica splodila Geba – boha zeme a Nut – bohyňu neba. Geb a Nut súložili ale ich rozkoš prerušil ich otec Šua, ktorý vo forme vzduchu prišiel medzi nich – zdvihol baldachýn neba zo zeme a tak rozdelil božských milencov. Napriek tomu „koitus interruptus“ porodila bohyňa neba Nut štyroch antopomorfných bohov, ktorí žili na zemi. Bola to dvojica synov Usire (Osiris) a Setuch (Seth) a ich sestry - Eset (Isis) a Nebthet (Neftheps).
Spojenie Usireho a Este sa stalo predmetom najväčšieho mýtu starého
Egypta – ako prvých božských manželov, ktorí vládli Egyptu.
Usire bol najstarší syn bohyne nebies Nut a boha Zeme – Geba , pretože
podľa legendy sa narodil ako prvý z takzvaných piatych
epagomenálnych dní ( 5.dní pred
letným slnovratom).Usire a Eset založili ríšu „ Prvého času „ v oblasti Memfisu ,
spravovanú podľa božských pravidiel. O Usirem sa traduje , že scivilizoval
Egypťanov a zaviedol systém kozmického poriadku a zákona.
Tragický
príbeh Usireho , ako aj heroický
boj jeho syna Hora o znovuzískanie
trónu , poslúžil počas histórie Egypta ako všeobecne uznávaný model .Faraóni legalizovali svoju právomoc
a špeciálne definovali svoju vládu tak – že sa vyhlásili za reinkarnáciu
Hora Epická bitka so Setuhom , sa stala metaforou pre boj faraónov proti
nelegitimným nárokom na trón. Je
prijatým faktom aj to – že všetkých
egyptských kráľov pokladali za reinkarnáciu Hora a že v tomto
postavení boli držiteľmi toho , čo starí Egypťania nazývali maat – alebo vládu
poriadku.
Keď
kráľ Hor zomrel – mal zaistené znovuzrodenie s Usirem – to znamená , že
v záhrobí Duat sa Hor a Usire stali jednou osobou , to zároveň
uvoľňovalo egyptský trón legitimnému
dedičovi – aby prevzal úlohu Hora. Základom
kráľovského kultu faraóna bola teda cyklická zmena „ Hor – Usire – Hor „
faraóni boli bohovia a ich smrteľnosť sa dala vysvetliť len v zmysle
tohto božského mýtu a nikto , nikdy nespochybňoval ich znovuzrodenie
v záhrobnej ríši Usireho – v Duate.
Hlavným
cieľom Textov z pyramíd bolo –
napomáhať pri napĺňaní tohto procesu a mýtu. Aj Henri Frankfort potvrdil aktuálnosť tejto tézy keď napísal , že rituály znovuzrodenia mŕtveho kráľa ,
prebiehali súčasne s korunovačnými rituálmi jeho dediča.
R. Bauval tento mýtus popisuje takto
:
„ Smrť faraóna teda iniciovala
dvojitú udalosť – jeho pohreb a zároveň korunováciu jeho dediča a pri
čítaní Textov z pyramíd by sme si mali uvedomiť , že ide o dvojitý
rituál :
pohreb Hora – kráľa ,
čakajúceho na to , aby sa stal Usirem a
korunovácia nového Hora –
kráľa , ako Usireho syna. Vo hviezdnej terminológii
bol nový kráľ synom Usireho
– Oriona.
Ten , kto sa čo i len
okrajovo zaoberá astronómiou – určite vie , že hviezda Sírius je najjasnejšou
hviezdou oblohy , nachádza sa v súhvezdí „ Veľký pes „ a vychádza
ihneď po Orióne.
V Textoch
z pyramíd , živý kráľ – nový Hor , pri svojej korunovácii , keď sa
zúčastňuje na otcovom znovuzrodení , robí spomienkové vyhlásenie:
„ Krásny pohľad , hovorí ona menovite Eset....môjmu otcovi (mŕtvemu)
kráľovi , keď vystupuje na oblohu medzi hviezdy „ (TP 939 )
„ Obloha je jasná , Sothis ( Sírius) žije (objavuje ) sa (ten) živý syn Sóthis (TP 458 )
„ Tvoja sestra Eset prichádza k tebe a teší sa na tvoju lásku
. Ty (mŕtvy kráľ) polož si ju na svoj falus a vpusti do nej svoje semeno ,
pripravená ako Sóthis a Hor - Sopd
, vystúpila z neba ako Hor , ktorý je v Sóthis... a on (ja) ťa
ochraňujem v jeho (mojom) mene Hora , syna , ktorý ochraňuje svojho otca
„ ( TP 632-633 )
„ Sestra (mŕtveho) kráľa je Sóthis , kráľovo dieťa je Zornička „ ( TP 357,929)
Mŕtvy kráľ Usire tiež
vyhlasuje :
„ Obloha je tehotná
vínom (svetlom úsvitu) Nut porodila svoju dcéru (Síria) v svetle úsvitu ,
skutočne vstávam ...moja tretia je Sóthis (druhý tu je potomok ) ( TP 1082 –1083 )
„ daj pokyn tomu , kto
má život ( t.j. živému kráľovi ako Hor )
synovi Sóthis , aby mohol hovoriť za mňa a vytvoriť mi miesto na
oblohe „ ( TP 1482 )
Tieto
výňatky z Textov z pyramíd (uvádza autor R.Bauval) jasne indikujú
predstavenie spomienkového hviezdneho rituálu , v ktorom mŕtveho kráľa ,
ako hviezdu Usire – Orion , zobrazujú , ako kupuluje s Eset – Sóthis
(Síriom) , oplodňuje jej lono a necháva ju tehotnú s hviezdnym Horom
, synom Sóthis Horus predstavuje teraz legitímneho dediča , ktorý sa má stať
novým faraónom Egypta
Keďže
sa v textoch (957,929,aj1707 ) vyskytuje aj pojem „ Z o r n
i č k a „ – v dnešnom astronomickom poňatí – Venuša – pokúsme sa
nájsť odpoveď aj na tento problém Kto – alebo čo bola oná „ Zornička „ –
o ktorej sa v textoch hovorí a ktorá podľa predpokladov bola
blízko Síria ?
Vysvetlenie tejto záhady
podáva R. Bauval takto:.
„
V čase okolo roku 2750 p.n.l. mal Sírius deklináciu asi –21,5 stupňa.To
zapríčinilo , že počas letného slnovratu vychádzal dosť ďaleko od ekliptiky ,
s azimutom 116,5 stupňa , alebo asi 26,5 stupňa južne od východu , pričom
Slnko bolo asi 54 stupňov vzdialené od severu práve pod horizontom.
To znamená , že žiadna
z planét (ako ich poznáme) nemohla byť počas svojho heliaktického východu
– nikde v blízkosti hvizdy Sírius.
Takže potom – ktorú jasnú hviezdu mohli nazývať Zorničkou a pokladať ju za
blízku k hviezde Sírius ? Bolo v blízkosti Síria objekt , ktorý staré
národy videli , ale ktorý sa teraz stal neviditeľným ? Je stratená hviezda
reálnou možnosťou ?
Pri tejto príležitosti je treba pripomenúť
zaujímavú knihu R. Templa „ Mystérium Síria“ , ktorej jadro sa krúti okolo
tajnej znalosti kmeňa Dagon v Mali , ktorý hovoril o neviditeľnej
sprievodnej hviezde Síria.
Podľa autora tejto knihy –
pochádzala tradícia kmeňa Dagon ( spočívajúca v tom , že každých 60 rokov
, organizoval tento kmeň obrad – nazývaný „ sigui „ počas ktorého si kňazi dali
na tvár masky a predvádzali zložitý tanec. Bol to obrad obnovy – založený
na zdanlivom pohybe Síria – známeho ako „ Psia hlava „) , teda táto tradícia
pochádzala zo starého Egypta , kde vznikla asi v roku3200 p. n. l..
Dnes sa táto neviditeľná hviezda nazýva Sírius
B – je to superhustý biely trpaslík (podľa teórie vývoja hviezd
a astronomického žargónu) , ktorého možno vidieť len veľmi silným
ďalekohľadom. Vedci sa domnievajú , že hviezda Sírius B , bol v starých
časoch viditeľným. Pre hlbšie objasnenie tejto problematiky v diele R Templa , je
nevyhnutné dodať ešte nasledujúce fakty:
„ V päťdesiatych rokoch napísali dvaja
francúzki antropológovia ( M.Giaule a G. Dieterlen) článok , ktorý bol
odozvou na štúdium kmeňa Dagon v Mali. Okrem toho , že zistili neočakávané znalosti príslušníkov tohto kmeňa
o hviezde Sírius a jej neviditeľnom sprievodcovi , bolo zarážajúce ,
že príslušníci tohto kmeňa ich mali už v päťdesiatych rokoch. Je to
o to viac prekvapujúce , že ani dnes ešte nevie väčšina ľudí o existencii Síria B , tak ako potom
mohli mať o ňom znalosti príslušníci kmeňa Dagon ? Ďalšou záhadou bolo –
ako mohli príslušníci kmeňa Dagon mať o tejto hviezde záznamy vo forme
kultových masiek , z ktorých viaceré sú staré niekoľko storočí a sú uschovávané v jaskyniach. Ich
doslovná posadnutosť touto malou hviezdou (Sírius B) bola veľmi zaujímavá
a zvláštna.
Ale potom – odkiaľ
pochádzali ich znalosti o nej ?
Autor diela (Temple) –
usúdil , že ich zdedili od predkov , ktorý ich odovzdali kmeňu Dagon , predtým
ako sa presťahovali do terajšieho sídla v Mali , v oblasti
Afriky-južne od Sahary.
Temple
teda odhalil záhadu – hodnú ďalšieho skúmania:
Ak príslušníci kmeňa Dagon zdedili svoje
znalosti o Siriu B od starých
Egypťanov – aké ďalšie znalosti o hviezdach starí Egypťania ešte mali ?
Bol teda Sírius B onou Zorničkou , ktorá sa spomína v Textoch ?
Príslušníci
kmeňa Dagon si zasluhujú širšiu pozornosť aj z iného uhla pohľadu – ten
nám vcelku pútavo približuje autor knihy „ Zakázaná Egyptológia“ – Erdogan
Ercivan (mimochodom – zástanca teórie hviezdneho kultu pyramíd R.Bauvala )
Autor knihy na strane 14O píše doslova toto:
„ V egyptskej mytológii sa
vyskytuje chrobák skarabeus s tridsiatimi prstami , ktoré egyptológovia
pokladajú za symboly 30 dní mesiaca. Skarabeus je vo svojej prapôvodnej forme
odvodený od boha Ptaha. Vo svojej poslednej knihe – píše ďalej autor- som vyslovil
myšlienku , že počet 3O prstov skarabea úzko súvisí s dogonskou slávnosťou „Sigui“ a so Síriom...
Doba
obehu Síria B okolo Síria A , ktorý nie je voľným okom viditeľný – trvá 50
rokov. Naviac – Dogonovia majú ešte
ďalšiu – tretiu hviezdu Sírius – ktorej existenciu moderná veda síce
predpokladá , ale astronómom sa doposiaľ nepodarilo Síria C uvidieť.
Z astro –fyzikálných vlastností
sústavy Síria – vytvorili Dagonovia veľmi zvláštnu mytológiu. Napríklad – mladý
manželia začínajú svoj dom stavať až po svadbe , tehotná nevesta zostáva až do
pôrodu u svojich rodičov. Až potom sa koná svadobná slávnosť a pokiaľ
je to možné – koná sa v okamžiku heliaktického východu Síria. Až potom
môžu matka s dieťaťom vstúpiť do nového domu. Táto prax symbolizuje stále
sa opakujúcu koštaláciu trojitej hviezdnej sústavy Síria. Starý poznatok o „
svätej päťdesiatke“ (doba obehu Síria B okolo Síria A ) sa v mnohých
podobách opakuje taktiež v antike.
Ale
len starí Egypťania – poznali astronomicky správnu vzdialenosť tejto hviezdy (
429 božích míl = 8,54 svetelného roku) Terminus technicus – „ božia míľa“
vznikol chybným prekladom našich egyptológov. Egypťania používali slovo „
jetru-neter“- čo doslovne znamená –„ svetelná vzdialenosť“
Sám
autor si zároveň kladie aj túto otázku:
„ Odkiaľ mohli naši predkovia poznať
rýchlosť svetla ? „ a odpovedá na ňu takto:
„
Kmeň Dagonov sa odštiepil od národa Mande , a dnes žije v africkom
Mali. Dogonovia síce hovoria niekoľkými dialektami , ale majú aj spoločný
rituálny jazyk – hovoria mu „ sigi“ a učia sa ho už od detstva. Veci a
pojmy sa v tomto jazyku vyjadrujú znakmi , ktoré môžu mať viacero
významov. Symboly sú mytologického pôvodu a predávajú sa z generácie
na generáciu. Na prvý pohľad by sa zdalo , že pripomínajú „detskú čmáranicu“ ale v skutočnosti
obsahujú mimoriadne pozoruhodné znalosti astronómie a vesmírnych
spojitostí. Dogonovia ich maľujú na strop alebo na podlahu. Napríklad – hviezdy
sú v ich predstavách kvapky krvi – rozstriekané po oblohe. Vytvárajú
špirálu a spolu so Zemou krúžia okolo osi vesmíru. Lepšie
a obraznejšie by sa usporiadanie našej slnečnej sústavy a popis celej
Galaxie snáď ani nedali vyjadriť!!!
O
to viac udivuje , že dogonské kresby ukazujú udalosti a javy , ktoré
z egyptských chrámových malieb nevyplývajú tak jasne
a jednoznačne. Dogonovia napríklad
vedia o mesiaci „Obya“ ktorý kedysi krúžil okolo Venuše a naši
astronómovia ho nedokážu presne zaradiť.
Prvé
– preukázateľné zmienky o Venušinom mesiaci – pochádzajú z roku 1672
– kedy sa astronom Giovanni Domenico
Cassini ..domnieval , že približne 10 minút pozoroval poblíž Venuše bližšie
neurčené nebeské teleso. 18. Septembra
v roku 1686 – tento útvar pozoroval znovu – tento krát 15 minút. Podľa
Cassiniho , bol mesiac veľký ako štvrtina Venuše a v priemere
dosahoval asi 3 000 km...
28
rokov po Cassiniho smrti sa 23 októbra
1740 objavil Venušin mesiac znovu.
Britský astronóm John Short ho pozoroval
po dobu jednej hodiny. Priemer telesa určil na 4 108 km. O 12 rokov
neskôr – bol mesiac sledovaný pol hodiny astronómom Andreasom Mayerom V roku 1761 ho dokonca niekoľko krát uvideli členovia
francúzskej Limogeskej spoločnosti. V roku 1768 - bol Dán Christián Hoorebow - na dlhú dobu posledným astronómom , ktorý
tajomný mesiac uvidel. Venušin spolupútnik potom na 120 rokov bez stopy
zmizol a objavil sa až v roku
1886. Jeho objaviteľom sa stal astronóm
Hauzear , ktorý dal mesiacu meno egyptskej bohyne „Neith“.
Potom
sa „Neith“ objavila už len raz , a to v roku 1892 .Pozoroval ju
Edward E. Bernard – objaviteľ 5 Jupiterovho mesiaca. Od tej doby „ Neith“
zmizla nadobro ..a dodnes ju nikto nevystopoval.
„
Pravdepodobne sa jedná o cudzie vesmírne teleso , ktoré sa do našej
slnečnej sústavy vráti opätovne v roku 2012 . Presne 22. Decembrom
2012 totiž končí mayský kalendár , ktorý
začal 11.septembra 3114 p.n.l. „
zrodením Venuše“ - uzatvára túto pasáž
autor.
Dogonovia
už najmenej 1000 rokov vedia nielen o Venušinom mesiaci „Neith“ , ale
poznajú aj skutočný charakter a usporiadanie sústavy Síria.
Medzi
Dogonmi v africkom Mali žili v rokoch 1931 -1946 – francúzska etnoložka
dr.Germanie Dieterlanová a antropológ – Marcel Griaule. Kňažka dogonov –Innekouzou
Dolo , kňazi - Manda a Yébéné a dedinský starejší – Luo Dolo –
rozprávali užasnutým európskym vedcom , že ich národ každých 60 rokov slávi rituál
obnovenia sveta – ktorému hovoria – slávnosť „Sigui“ (Sírius). Veľmi podivuhodný je
mytologický základ slávnosti a s ním spojené znalosti , ktoré by
pomerne primitivný kmeň z afrického bušu nemal mať. Dogonovia ku podivu
vedia o existencii Síriovho súputníka
a majú informácie i o tejto planetárnej sústave , aj napriek
tomu , že nič znej nemožno vidieť voľným okom , ani to nemožno zistiť
jednoduchými prístrojmi.
Avšak
–najpodivuhodnejšie je to , že tieto zložité a podrobné znalosti Dogonov a starých
Egypťanov – sú obsiahnuté v areáli „Newgrange“
V súvislosti
s popisom týchto udalostí – javí sa (aj keď nie priamo) doslova –
objektívna nutnosť – vrátiť sa nachvíľu k pyramídam v Gíze.
Ako
som už popísal v jednom zo svojich predchádzajúcich príspevkov
v Blogu (príspevok č.6) vo Veľkej
pyramíde v Gíze ( Cheopsova) sa nachádzajú štyri dlhé
a úzke šachty ,resp. – kanály , ktoré dlho boli hádankou pre mnohých
egyptológov.
Je známe , že dve
z nich – v komore kráľa , boli známe už od začiatku 17. Storočia (v
roku1638 – oznámil ich existenciu
J.G..Savillion , profesor v Oxforde) Vonkajšie otvory šachiet
komory kráľa objavili – britský dobrodruh – plukovník Vyse a jeho kolega
J.S.Persing v roku 1837.
Spočiatku
predpokladali , že šachty vedú do nejakej miestnosti , napriek ich malému
prierezu (22x23 cm ) ,neskôr došlo k chybnému názoru – že šachty boli
určené na vetranie – čo sa dlho razilo aj ako oficiálny termín „ vetracie šachty“ tento názov použil aj F
Petrie pri svojom opise pyramídy.
V roku 1872 W . Dixon – britský inžinier , vyslovil
hypotézu , že podobné šachty sa môžu nachádzať
aj v komore kráľovnej , nižšie v monumente. Ich existencie
potvrdil aj sir F . Petrie – tento v roku 1880 zmeral sklony šachiet
v komore kráľovnej – ako to urobil – doslova uvádza: „ Kanály
vedúce z tejto komory (kráľovnej) sme zmerali goniometrom,
Napohľad sú
presné , ako kanály v komore kráľa , ale ich ústie bolo pokryté kamennou doskou , neprerazenou za stenu
komory , pre žiadnu z nich sa ešte
nenašiel nijaký vonkajší koniec , hoci ich hľadal aj pán Waynman Dixon , ktorý ich prvý objavil
a ja ...“
Keďže šachty z komory
kráľovnej nevychádzali na povrch , usudzovalo sa aj to – že ich stavitelia
opustili a venovali sa šachtám v komore kráľa . Táto myšlienka
pretrvala niekoľko desaťročí – až kým Rudolf Guntenbrink neurobil svoje
významné objavy so svojim robotom – hľadačom ciest – UPAUAUT.
V roku
1924 – belgický egyptológ – Capart –
navrhol pre šachty inú funkciu . Keďže zrejme citlivo vnímal symboliku funkcií
celého monumentu (pyramíd) – nazdával sa , že to vôbec neboli vetracie šachty ,
ale že tieto šachty mali náboženský charakter ,alebo účel – sám na túto tému
napísal:
„ Je oveľa pravdepodobnejšie , že mali pohrebný účel , azda – umožniť
duši kráľa , aby nimi prešla „
Tú
istú myšlienku ( aj keď v pozmenenej forme) vyjadril aj nemecký egyptológ
Steinduff v roku 1929 , opatrnejšie Dr. Edwards v roku 1947 a Vandier v roku 1954 .
Približne v tom istom čase (ako Vandier) – symbolickú funkciu , ktorú
šachtám pripísal Capart – podrobnejšie
skúmal Budawy – egyptológ , ktorý veľmi dobre poznal egyptskú architektúru.
Schyľovalo sa
k významnému vedeckému objavu !!!!
Budawy – vo svojej podrobnej
práci o egyptskej architektúre navrhol – že šachty v komore kráľa
mohli slúžiť ako kanály ku hviezdam , severná chodba – na cestu duše –
k večným hviezdam okolo pólu , južná – k Orionu.
Ale
myšlienka , že Texty z pyramíd odrážajú slnečný osud mŕtveho kráľa , bola v týchto
rokoch ešte hlboko zakorenená – že nik
na to ani nepomyslel.
Až v roku 1964 – Budawy , vyhľadal pomoc astronómky –
ktoré by potvrdili , alebo vyvrátili jeho teóriu. O pomoc požiadal Virgíniu Trimblovú. Svoju spoločnú prácu
publikovali v nemeckom egyptologickom časopise MIOAWB , v roku 1964.
Budawyho architektonické štúdiá
ukázali , že starí Egypťania nevetrali hrobky , ani to nikto od nich
neočakával.Budavy zdôraznil aj to , že otvory šachiet v komore kráľovnej , boli ponechané neprerazené
v stenách a že to bolo celkom pravdepodobné aj so šachtou
v komore kráľa – ak by to tak bolo – ich predpokladané vetracie funkcie ,
by neprichádzali do úvahy – zdôraznil sám autor.
Budawy samozrejme vedel , že
Texty z pyramíd spomínali Saha – Oriona , a že zosnulého kráľa
Usireho stotožňovali s týmto súhvezdím.Orion bol vždy južným súhvezdím
a tak sa zdal byť zrejmým cieľom – južnej časti komory kráľa. Jej
priemerný sklon prebral Budawy od Petrieho údajov – t.j. – asi 44,5 stupňa –
pre južnú šachtu , a 31 stupňov pre severnú šachtu.
Skúsenej astronómke – akou
bezpochyby V. Trimblová bola – bolo hneď zrejmé – že severná šachta smerovala
blízko k nebeskému pólu , ktorý leží vo výške asi 30 stupňov , pri
pozorovaní z Gízy (29 stupňov 58 minút).
Virgínia
Trimblová vypočítala deklináciu hviezd Orionovho pása na rok asi 2600 p.n.l. –
to znamená – predpokladaný čas výstavby
Veľkej pyramídy v Gíze
a získala tieto výsledky:
Orionov pás
deklinácia v r.2600 p.n.l.
Al Nitak (zeta Orionis) - 15 stupňov 33 min.
Al Nilam (epsilon Orionis) - 15
stupňov 16 minút
Mintaka (delta Orionis) - 14 stupňov 54 minút
Presná
zemepisná šírka Chufévovej pyramídy –
zaokrúhlená na najbližšiu oblúkovú minútu je 29 stupňov a 59 minút.
Nebeský
rovník – imaginárna čiara – deliaca severnú a južnú pologuľu , zdanlivého
nebeského glóbusu , ktorý obklopuje Zem , v tejto zemepisnej šírke – leží
vo výške 60 stupňov a 1 minúta nad južným horizontom , t.j. poludníkom
smerujúcim na juh ( 90-29,59=60,1)
Nebeský
rovník sa pokladá za nulovú deklináciu – takže všetko nad ním má kladnú
deklináciu na severnej pologuli oblohy a všetko pod ním má zápornú
deklináciu na južnej pologuli. Na výpočet výšky hviezdy na poludníku – videnom
v Gíze a smerujúcom na juh – treba odčítať deklináciu od výšky
nebeského rovníka (60 stupňov 1 minúta)
Potom to bude vyzerať takto
:
Al Nitak – zeta Orionis ( 60,2 – 15,33
=44,29 )
Al Nilam – epsilon
Orionis (
60,2 – 15,16 = 44,46)
Mintaka - delta Orionis ( 60,2 –
15,45 = 45,17)
Trimblová a Badawy
čoskoro pochopili – že to nieje náhoda – že cieľom južnej šachty – smerujúcej
k poludníku so sklonom 44 stupňov a 30 minút – je Orionov pás. Trimblová odhalila aj to –
že nijaká iná dôležitá hviezda tých čias neprechádzala týmto bodom oblohy:
Objav
– že južná šachta komory kráľa bola asi v roku 2600 p.n.l. nasmerovaná
k trom hviezdam Orionovho pása sa však ( na škodu veci ) väčšinou
ignorovalo.
Touto
otázkou sa zaoberal len Dr. Edwards – ale až po roku 1981 , keď vo svojom
článku na počesť jeho amerického priateľa D. Duhama - napísal aj tento dôležitý komentár:
„ Texty z pyramíd sa často zmieňujú o tom , že kráľ bude
v posmrtnom živote spojený s hviezdami a zvlášť –
s hviezdami okolo pólu
a s Orionom a Sothis. Vedecké bádanie ukázalo , že severná
šachta , ktorá stúpala nahor pod uhlom 31 k horizontále , bola takmer
presne orientovaná na vtedajšiu Polárku (alfa Drakonis) , zatiaľ čo tri hviezdy
Orionovho pása prechádzali každýdeň pri kulminácii – priamo nad južnou šachtou.
, ktorej sklon je 44 stupňov 30 minút. Predpoklad – že takáto orientácia
šachiet nemá nijaký magický význam – sa zdá veľmi nepravdepodobný „
Hviezdne
kľúče k záhade Textov z pyramíd boli teda objavené – bolo len otázkou
času – kedy sa k týmto kľúčom začne hľadať a nakoniec aj nájde –
vhodný zámok . Otázne je – kde ho však hľadať ?
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára