Názov
príspevku : Texty z pyramíd – časť
prvá – objav textov z pyramíd a prvé pokusy o ich preklad
a interpretáciu.
Vo
svojej sérii článkov – pojednávajúcich o problematike starovekých
civilizácií so zameraním na staroveký Egypt , pokračujem dnes už avizovanou
témou „Textov z pyramíd“,ktorá je vo svojej podstate - vyústením môjho úsilia , poodhaliť
záhadnosť a tajomnosť jednej z najstarších civilizácií ľudských dejín
.Pre obsahovú náročnosť skúmanej problematiky – zvolil som postupnosť krokov
v jej skúmaní.Tento článok je teda
prvým krokom pri napĺňaní môjho zámeru.
Svetoznáma
trojica pyramíd v Gíze , je bezosporu vrcholným úspechom starobylého
Egypta a starobylého sveta vôbec.Zo záverov môjho článku č.6 však vyplýva
aj jeden veľmi podstatný aspekt a ten možno vyjadriť v téze že: Pyramídy
v Gíze sú nepochybne dôkazom toho – že určitý dynamický impulz ich
výstavby – ktorý bol dielom vládcov 4.dynastie , zaznamenával postupom
plynúceho času úpadok.Hoci pyramídy vládcov 5.dynastie a6. dynastie boli
podstatne menšie a menej kvalitné u vládcov týchto dvoch dynastií
stále prevládala snaha – stavať ich aj naďalej.
Táto
snaha staviteľov však mala aj svoje dôsledky. Po výnimočnej 4. dynastii –
nastáva z doposiaľ neznámych dôvodov – náhly pokles v umení
staviteľstva pyramíd. Králi 5. dynastie vybudovali 5 malých pyramíd
v Abísúre – asi 9 km juhozápadne od Gizy.. a ďalšie 2 malé v Sakkáre,neďaleko od Džosérovej
stupňovitej pyramídy. Ich kvalita je však veľmi zlá – ich vnútorná časť sa
takmer zrútila.. Dnes sú to vlastne len kopy trosiek.
Štyri
malé pyramídy vybudovali faraóni 6. Dynastie v Sakkáre – všetky vysoké asi
50 metrov a remeselne zle vypracované.
Napriek
týmto faktom sa všeobecne uznáva – že aj tieto pyramídy ( 5 a 6 dynastie)
patria do obdobia ktoré egyptológovia nazývajú „ Vek pyramíd par – excelence „
( dr.Edwards ) Dobudovaním týchto pyramíde sa obdobie zlatého veku pyramíd
náhle končí.
Dominantné
postavenie troch pyramíd v Gíze však bolo a stále je predmetom
skúmania ich mimoriadneho postavenia v celom kontexte budovateľského úsilia
staviteľov pyramíd. Ale v čom spočíva ich mimoriadnosť a dominantné
postavenie ? Odpoveď na túto otázku , zdá sa nieje vôbec jednoduchá.Je to ich
veľkosť ? Alebo to je ich dokonalá orientácie podľa svetových strán ? A čo
mimoriadna až tajomná vnútorná štruktúra týchto monumentov ? Čo bolo vlastne
impulzom pre zahájenie ich výstavby ?
Aby
sa mi podarilo navodiť postupnosť krokov – vedúcich k možnému poodhaleniu
záhad týchto otázok – dovolím si
upriamiť pozornosť čitateľa týchto riadkov na zaujímavý článok Róberta J Cooka
z februára 1988 – publikovaný pod názvom „ Pyramídy v Gíze:štúdia
dizajnu“ Ústrednou myšlienkou jeho záverov
bolo tvrdenie – že pyramídy v Gíze
boli navrhnuté podľa systému geometrických myšlienok – zhrnutých do tézy
tkz. Jednotného územného plánu , pričom v tomto pláne je krytý mocný
symbolizmus.Skupina pyramíd v Gíze predstavuje pravdepodobne – symbolické
vyjadrenie heliopolského mýtu.Ale aký to bol mýtus ? Zdá sa že ani Cook nedokázal
povedať – aké symbolické tvrdenie , či vyjadrenie bolo vpísané do kameňa (ak
hovoríme o Gíze ako celku ).Sám autor tejto tézy verí že jej motívy boli
plne náboženské a boli vyjadrené prostredníctvom kombinácie geometrických a astronomických údajov. Ďalší vývin udalostí dokáže
pravdivosť tohto výroku.Ak sa budeme pridržiavať týchto základných téz
a budeme ich považovať za vierohodné – zostáva nám iba jedno – treba ich
aj potvrdiť a dokázať.
Kde
však hľadať tento dôkaz ? V samotnom centre – v Gíze ? Nie . História
potvrdila paradox – že aj keď Gíza je
nepochybne centrom našich úvah
o jej mimoriadnom postavení v Staroegyptskej mytológii
heliopolského mýtu o Usirem a Eset a ich synovi Horovi –
odpovede na otázky o tomto mýte niesu v samotnej Gíze – ale nachádzajú
sa v malých pyramídach kráľov 5 a 6 dynastie v Sakkáre, kde
v malej Venisovej (Unasovej) pyramíde sú napísané isté veľmi zvláštne
texty.
Dvojica
autorov diela „ Mistérium Oriona „ R. Bouval a A . Gilbert k týmto
zvláštnym textom doslovne uvádzajú:
"Najstaršie
náboženské písomné dokumenty sú skryté medzi niektorými pyramídami 5 a 6
dynastie.Zo zrejmého dôvodu (našli sa v pyramídach) sú známe pod názvom „
Texty z pyramíd „ Vzhľadom na ich mimoriadny vek (takmer 4000 rokov) zdá
sa zvláštne že ich verejnosť pozná veľmi
málo.Väčšina ľudí už počula o „Zvitkoch od mŕtveho mora „ ktoré pochádzajú
z oveľa neskorších čias (asi 100 rokov p.n.l. ) a sú oveľa menej
zaujímavé....Texty z pyramíd sú sami o sebe záhadou
Keď
som ich v roku 1979 –(píše autor) po prvý krát uvidel – bol som doslova
ohromený a čudoval som sa - prečo
som o nich nikdy predtým nepočul....Bol som presvedčený , že Texty
z pyramíd sú oveľa dôležitejšie než sa všeobecne tvrdilo...čoskoro som pochopil
že všetko okolo týchto starovekých textov je záhadné – dokonca aj ich objav –
ku ktorému došlo za zvláštnych okolností. Stalo sa to vraj asi takto:
V zime v roku
1879 koloval po Káhire chýr – že vo vnútri malej a nepreskúmanej pyramídy
v Sakkáre možno existujú staré nápisy.Tento chýr sa dostal aj do uší
profesora Gastona Maspera....tento prišiel do Káhiry len krátko predtým – ako
prevzal zodpovednosť za francúzku archeologickú misiu. Maspero bol skúsený
archeológ a vynikajúci filológ – príliš dobre vedel , že najväčšie archeologické
objavy sa často začínajú takýmto chýrom či šepkaním na trhoch.Naviac tento chýr
vyzeral dosť pravdivo..Zdalo sa mu že potvrdzuje to čo tajne dúfal
a predpokladal o inak mlčiacich egyptských pyramídach. Rozhodol sa to
sám preskúmať.
Zvláštnosť
objavu Textov autor ďalej popisuje takto:
Raz
– za súmraku zazreli neďaleko rozpadnutej pyramídy na sakkárskom pohrebisku
nehybného púštneho šakala. Zviera – akoby sa posmievalo svojmu osamelému
pozorovateľovi – reisovi – alebo vedúcemu pracovníkovi – a takmer „vyzývalo“
tohto muža aby ho nasledoval. Šakal sa pomali vliekol k severnej strane
pyramídy – nachvíľu zaváhal a potom zmizol v otvore.
Zmätený
arab sa rozhodol sledovať svojho vodcu.. Keď sa pretiahol cez úzky otvor –
zistil že sa plazí do útrob pyramídy. Čoskoro sa ocitol v komore
a keď zdvihol svetlo – videl že steny sú pokryté zhora nadol
hieroglifickými nápismi.Boli vyryté s vynikajúcou remeselnou zručnosťou do
tvrdého vápenca a vyfarbené tyrkysom a zlatom.
Reis
náhodou urobil jeden z najväčších archeologických objavov 19 storočia
a našiel kódované správy – ktoré napokon viedli k vyriešeniu záhady
pyramíd.
Je
istou iróniou , že o tento objav sa
svojim spôsobom „ zaslúžil „ šakal. V božstvách starovekého Egypta
boli dvaja šakalí bohovia. Prvým a najznámejším bol boh Anup (Anubius)
zobrazovaný na Egyptských náboženských maľbách ako ten čo dozerá na rituál
váženia srdca spájaného s posúdením mŕtveho , ktorý rozhoduje
o tom či jeho duša môže ísť na
Usireho dvor – alebo nie.(drevenú sochu
Anupa našli aj v hrobke
kráľa Tutanchamona) Druhým šakalom bol Vepvovet – alebo v angličtine „
Upuaut „ otvárač ciest (pomenovanie Gantenbringovho robota bolo zrejme
inšpirované práve týmto prívlastkom – otvárač ciest)
Kým
Anupa pokladali za spojeného so Síriom – najjasnejšou hviezdou v súhvezdí
Canis Major (Veľký pes ) – Vepvovet súvisel so severným súhvezdím ktoré
nazývame teraz Ursa Minor ( Malá medvedica)
Samotný
objav textov – napriek popisu o zvláštnej úlohe šakala je opradený spormi.
Č e s ť objaviteľa , alebo lepšie povedané – česť za
objav Textov z pyramíd sa všeobecne pripisuje Gastonovi Masperovi – ale
skutočná postupnosť ktorá viedla k objavu textov – nieje ani zďaleka jasná
Je dobre doložené – píše autor – že Maspero
bol prvý – kto 28 februára 1881 vstúpil do Venisovej (Unasovej )
pyramídy ale nemožno tiež pochybovať o tom že dve ďalšie pyramídy
v ktorých bol text – už tajne preskúmal Auguste Mariette – riaditeľ
Egyptskej Pamiatkovej správy.
Podľa
už spomínanej povesti o objave textov – Arab reis – pravdepodobne sklamaný že v malej Unasovej pyramíde
nenašiel žiadny poklad – oznámil nález autoritám – zodpovedným za pamiatky – čo znamenalo Augustovi Mariettovi – najdôležitejšiemu
egyptológovi tých čias ktorý si udelil
titul – paša.
Mariette
sa narodil v Boulogni a v Egypte žil od roku 1851. Preslávil sa
niekoľko mesiacov po svojom príchode do Egypta – kde v Sakkáre
objavil " Sarapeum „ – obrovský labyrint
podzemných galérií – obsahujúci desiatky masívnych sarkofágov posvätných býkov Hapi (Apis) v Monnofere....Mariette
založil tkz. Pamiatkovú správu – prototyp organizácie pre egyptské pamiatky
a múzeum Baulog – ktoré sa nakoniec stalo Káhirským múzeom
a presťahovalo sa do terajšieho sídla na námestí Tabrir. A Mariette
sa stal prvým riaditeľom správy , čo bolo vtedy v Egypte významné
postavenie
V roku
1880 – keď boli objavené „Texty
z pyramíd“ sa Mariettovo meno stalo všeobecne známym a jeho reputácia
ako archeológa bola obrovská.Mal však aj povesť tvrdohlavého
a autoritatívneho človeka. Mal už značný vek – keď sa dozvedel
o chýroch v pyramídach – odmietal ich ďalej sledovať , alebo dovoliť
niekomu aby to urobil sám.
Mariette
si napriek prosbám Maspera (
a iných ) udržoval povýšenecký postoj – vyhlasujúc , že by bolo stratou
času a peňazí , vstupovať do týchto nepreskúmaných pyramíd. Argumentoval
tým , že pyramídy boli hrobky – preto
nemôžu „ hovoriť „ podľa neho boli „
muetkes“ t.j. nemé a trval na tom , že nieje možné aby v nich boli
texty.
Pri
letmom pohľade sa zdalo že Mariette má pravdu – všetci museli uznať –
dokonca aj optimistický Maspero – že všetky pyramídy ktoré dovtedy otvorili ,
vrátane Veľkých pyramíd v Gíze – neobsahovali žiadne staré nápisy. Jediný nápis čo sa v nich našiel
, boli bezcenné grafity (našli sa vo vnútri oddychových komôr – v ktorých
niektorí čítali meno Chuféva.) Nebolo dôvodu veriť že by menšie pyramídy
v Sakkáre boli iné. Bol tu len chýr o šakalovi a hoci ho Maspero
bral vážne – Mariette opakoval svoju námietku otázkou: „ Ak by pyramídy obsahovali
texty – potom by to neboli iba hrobky , však ?
V tejto časti článku o " Textoch z pyramíd" sa priam núka aj Zamarovského pohľad na okolnosti vlády kráľa Venisa a samozrejme aj popis jeho pyramídy. Na strane 398 svojho diela " Bohovia a králi starého Egypta" píše doslova toto:
V E N I S -posledný kráľ 5. dynastie ( asi 2430 - 2400 ) - stavebník jednej z najznámejších pyramíd pri Sakkáre. Nastúpil na trón po kráľovi Džedkareovi a vládol podľa Manehtových "Egyptských pamätihodností" 33 rokov , podľa "Turínskeho papyrusu" 3O rokov. Sídlil v hlavnom meste Monnofere ( Menfide) Prvým ( Horovým ) menom sa volal Vedžtovej a po grécky podľa Manehta - Onnos. Starší egyptológovia čítali jeho meno Unas. O jeho vláde sme pomerne dobre informovaní z vtedajších a neskorších prameňov , hoci jednotlivé udalosti nevieme vždy spoľahlivo časovo zaradiť...Pyramídu si dal Venis postaviť v bezprostrednej blízkosti hrobového areálu kráľa Džoséra z 3. dynastie....rozmery jej určil pomerne skromné - jej základňa merala asi 67x67 metrov a výška asi 48 metrov. Ohradená bola zvyčajným múrom a na juhovýchodnej strane stála pri nej malá satelitná pyramída. Na východnej strane k nej priliehal zádušný chrám s vyše 20 miestnosťami a nádvorím , ktoré lemovalo 16 stĺpov s hlavicani v podobe paliem. Údolný chrám mala asi tri-štvrte kilometra na juh , dakde pri dnešnom zrúcanisku koptského kláštora svätého Jeremiáša. Viedla od neho výstupná cesta , ktorá bola pre terénne prekážky dvakrát zalomená.Jej dlažba i ohrada sa z veľkej časti zachovali: široká bola 6,7 metra vo výške 3,2 metra ju krylo zastrešenie z vápencových dosák....
Napriek ošarpanosti a neveľkým rozmerom , patrí Venisova pyramída medzi najchýrnejšie: predovšetkým preto , že je jediná na celej sakkárskej planine - ktorej komory sú prístupné návštevníkom - a potom aj preto , že je prvá - ktorej komory boli vyzdobené " Textami z pyramíd"...sú vytesané plytkými reliefmi na obkladacích blokoch a sfarbené sú do belasa a zelenkasta. Pokrývajú všetky steny hrobovej komory a jej predsiene , až do výšky povaly , ktorá je sfarbená do zlata a okrášlená tmavomodrými hviezdami.Hrobová komora meria voľačo vyše 7x3 metre , rovnako ako protiležiaca komora s výklenkami pre kráľove sochy a vysoká je 6 metrov.V západnom výklenku hrobovej komory ...stojí dodnes bazaltový sarkofág - samozrejme už dávno vylúpený.
Texty z Venisovej pyramídy , ktoré sa s nepatrnými obmenami opakujú v pyramídach všetkých jeho nástupcov zo 6 dynastie , sú nielen vynikajúcim dielom básnickým ale aj výtvarným. Dokumentujú majstrovstvo vtedajších umelcov , rovnako ako reliéfy v neďalekých hrobkách Venisových manželiek - Chennuty a Nebety , či jeho dcéry Iduty a dvorných hodnostárov.
Najmä Idutina hrobka vyniká skvelými scénami z plavby na Níle , chytania rýb a prechádzania brodu cez húštinu rozkvitnutého tŕstia pritom sú to scény akoby z dneška.
Venisova pyramída je jedna z najlepšie preskúmaných pamiatok starého Egypta.Jej stavebníka identifikoval už v roku 1828 Zakladateľ egyptológie - J.F.Champollion , v roku 1837 ju zmeral britský architekt J.S. Perring a v roku 1843 ju znovu zmeral vedúci nemeckej expedície R. Lepsius , vchod do nej objavil v roku 1880 francúzsky egyptológ A. Mariette , ako prvý do nej vstúpil v roku 1881 Mariettov nástupca v úrade riaditeľa Egyptského múzea v Káhire - G. Maspero. Výskumné práce v nej pokračujú už vyše sto rokov a dospevajú k záveru".
V tejto časti článku o " Textoch z pyramíd" sa priam núka aj Zamarovského pohľad na okolnosti vlády kráľa Venisa a samozrejme aj popis jeho pyramídy. Na strane 398 svojho diela " Bohovia a králi starého Egypta" píše doslova toto:
V E N I S -posledný kráľ 5. dynastie ( asi 2430 - 2400 ) - stavebník jednej z najznámejších pyramíd pri Sakkáre. Nastúpil na trón po kráľovi Džedkareovi a vládol podľa Manehtových "Egyptských pamätihodností" 33 rokov , podľa "Turínskeho papyrusu" 3O rokov. Sídlil v hlavnom meste Monnofere ( Menfide) Prvým ( Horovým ) menom sa volal Vedžtovej a po grécky podľa Manehta - Onnos. Starší egyptológovia čítali jeho meno Unas. O jeho vláde sme pomerne dobre informovaní z vtedajších a neskorších prameňov , hoci jednotlivé udalosti nevieme vždy spoľahlivo časovo zaradiť...Pyramídu si dal Venis postaviť v bezprostrednej blízkosti hrobového areálu kráľa Džoséra z 3. dynastie....rozmery jej určil pomerne skromné - jej základňa merala asi 67x67 metrov a výška asi 48 metrov. Ohradená bola zvyčajným múrom a na juhovýchodnej strane stála pri nej malá satelitná pyramída. Na východnej strane k nej priliehal zádušný chrám s vyše 20 miestnosťami a nádvorím , ktoré lemovalo 16 stĺpov s hlavicani v podobe paliem. Údolný chrám mala asi tri-štvrte kilometra na juh , dakde pri dnešnom zrúcanisku koptského kláštora svätého Jeremiáša. Viedla od neho výstupná cesta , ktorá bola pre terénne prekážky dvakrát zalomená.Jej dlažba i ohrada sa z veľkej časti zachovali: široká bola 6,7 metra vo výške 3,2 metra ju krylo zastrešenie z vápencových dosák....
Napriek ošarpanosti a neveľkým rozmerom , patrí Venisova pyramída medzi najchýrnejšie: predovšetkým preto , že je jediná na celej sakkárskej planine - ktorej komory sú prístupné návštevníkom - a potom aj preto , že je prvá - ktorej komory boli vyzdobené " Textami z pyramíd"...sú vytesané plytkými reliefmi na obkladacích blokoch a sfarbené sú do belasa a zelenkasta. Pokrývajú všetky steny hrobovej komory a jej predsiene , až do výšky povaly , ktorá je sfarbená do zlata a okrášlená tmavomodrými hviezdami.Hrobová komora meria voľačo vyše 7x3 metre , rovnako ako protiležiaca komora s výklenkami pre kráľove sochy a vysoká je 6 metrov.V západnom výklenku hrobovej komory ...stojí dodnes bazaltový sarkofág - samozrejme už dávno vylúpený.
Texty z Venisovej pyramídy , ktoré sa s nepatrnými obmenami opakujú v pyramídach všetkých jeho nástupcov zo 6 dynastie , sú nielen vynikajúcim dielom básnickým ale aj výtvarným. Dokumentujú majstrovstvo vtedajších umelcov , rovnako ako reliéfy v neďalekých hrobkách Venisových manželiek - Chennuty a Nebety , či jeho dcéry Iduty a dvorných hodnostárov.
Najmä Idutina hrobka vyniká skvelými scénami z plavby na Níle , chytania rýb a prechádzania brodu cez húštinu rozkvitnutého tŕstia pritom sú to scény akoby z dneška.
Venisova pyramída je jedna z najlepšie preskúmaných pamiatok starého Egypta.Jej stavebníka identifikoval už v roku 1828 Zakladateľ egyptológie - J.F.Champollion , v roku 1837 ju zmeral britský architekt J.S. Perring a v roku 1843 ju znovu zmeral vedúci nemeckej expedície R. Lepsius , vchod do nej objavil v roku 1880 francúzsky egyptológ A. Mariette , ako prvý do nej vstúpil v roku 1881 Mariettov nástupca v úrade riaditeľa Egyptského múzea v Káhire - G. Maspero. Výskumné práce v nej pokračujú už vyše sto rokov a dospevajú k záveru".
Začiatkom
roku 1880 poskytla francúzka vláda Pamiatkovej správe štedrý dar 10.000 frankov
z podmienkou – že sa preskúma aspoň jedna z neotvorených pyramíd
v Sakkáre. Práca , ktorá sa začala v apríli 1880 , pod vedením reisa Mohamada
Chachina – mala za následok objav dvoch zrúcaných komôr a chodby –
pokrytých hieroglyfmi. Odtlačky nápisov , ktoré urobil pán Emile Brugsch mi dal
pán Mariette , bez udania ich pôvodu a požiadal ma aby som ich preskúmal „
komentuje vzniklú situáciu Maspero „ Na prvý pohľad so spoznal texty
pochádzajúce z pyramídy Pjopeja I.
Pán
Mariette bol však zaujatý svojou teóriou „ nemých „ pyramíd a spočiatku
nechcel pripustiť , že hrobka z ktorej pochádzajú nápisy bola pyramída a ,
že v nej bol pochovaný Pjopej I. Podľa neho našli len veľkú mastabu –
patriacu obyčajnému človeku.
Konečne
– 4. Januára 1881 Mariette ustúpil. . Neochotne dal svojmu nemeckému
asistentovi E. Brugschovi inštrukcie -preskúmať ten „protivný chýr o šakalovi „
O niekoľko dní informoval Brugsch Marietteho , že reisova historka bola
správna Nápisy sa našli v pyramíde a nie v mastabe . Ale veľký
archeológ Mariette bol už na smrteľnej posteli a texty vlastne nikdy
neuvidel – 19 . januára 1881 zomrel v Baulogni – neďaleko známeho múzea ,
ktoré založil. Jeho zabalzamované telo odpočíva v sarkofágu vo dvore
Káhirského múzea pamiatok. Scéne dominuje jeho bronzová socha s tabuľkou :
„ A Mariette Pasha Ľ Egipte Reconnaíssante „ ( Pašovi Mariettovi – vďačný
Egypt )
![](http://1.bp.blogspot.com/-hFLBj6o8RkY/T3rnQXxilrI/AAAAAAAAAIw/r9TuS0DvWHs/s320/ND7_0028.jpg)
Pyramídy
Pjopeja I. a Merenreho už otvoril Brugsch. Unasovu pyramídu otvorili 28.
Februára , Pjopeja II. A Neferirkareho 13. Apríla Tetiho pyramídu 29.
Mája...Vykopávky pokračovali až do konca roku 1882 na iných pyramídach – kde
však nenašli už žiadne nápisy. Maspero
však hrdo vyhlásil , že za menej než rok
- päť z takzvaných „nemých“ pyramíd – v Sakkáre prehovorilo..
To
bolo viac než sám Maspero dúfal nájsť – objavil doslova tisícky riadkov
hieroglyfov. Výsledok – napísal Maspero je pozoruhodný – popísané pyramídy
v Sakkáre nám dali viac takmer 4.000 riadkov hymien a zaklínadiel ,
z ktorých veľká časť bola pravdepodobne napísaná počas predhistorického
obdobia egyptských dejín „
Z piatych
pyramíd – najväčší počet textov vydala pyramída Venisa ( Unasa) poslednáho
kráľa 5. dynastie. Pôvodné texty v tejto pyramíde neboli len najkrajšie ,
ale aj najstaršie v celej zbierke textov. Maspero bol teda prvý , kto
vošiel do Venisov ých komôr a uvidel texty. Maspero mal však teraz neľahkú
úlohu – preložiť a interpretovať to , čo objavil. Sám vtedy napísal : " Texty ktoré pokrývajú steny sú troch druhov – rituálne texty , modlidby
a magické zaklínadlá „
Ako
ukázal ďalší vývoj okolo Textov z pyramíd
-bol to nešťastný výber slov , ktorý značne a na dlhú dobu ,
podkopal význam nálezu – Výsledok ? Aj
keď to bol jeden z najväčších archeologických objavov všetkých čias – Maspero – tým že označil
Texty z pyramíd za niečo o málo viac , ako zaklínacie knihy pohanskej
povery – zapríčinil , že ich pokladali za bezvýznamné. Masperovi sa nepodarilo
– tak ako mnohým iným po ňom – odhaliť astronomický obsah nápisov. !!!
Najväčšiu
časť piatich dní zabralo Masperovi za pomoci E. Brugscha – odpísať texty
z Venisovej pyramídy. O niekoľko týždňov mal hrubý preklad , pripravený
na publikovanie v časopise „ Archeologická misia v Egypte „ Sám
neskôr napísal :
„
Neskrývam fakt , že tento predbežný preklad sa urobil dosť narýchlo...ale aj
tak si myslím ,l že egyptológovia mi budú vďačnejší za rýchlu publikáciu , ako
keby mali čakať na hlbokú štúdiu a teda mi prepáčia v práci chyby
v interpretácii dôležitých textov „
Treba
hneď úvodom zdôrazniť , že Maspero sa svojimi interpretáciami Textov
z pyramíd unáhlil. Niet sa preto ani čomu čudovať , že jeho nasledovníci
toto jeho unáhlenie , ešte viac skomplikovali.
Najväčším vinníkom bol americký egyptológ James Henri Breasted , ktorý sa v roku 1912 vážne pokúsil o interpretáciu textov. Je na škodu veci ( ako ukáže ďalší vývoj )že autor textoch tam videl niečo – čo tam vôbec nebolo – zvyšky
rivalského slnečného kultu – proti
hviezdnemu , úpadok hviezdneho kultu a nostalgické spomienky naň. Sám o
tom vtedy napísal :“ Hviezdne pojmy
bezpochyby pochádzajú z dávnejších čias – keď hviezdny pojem bol nezávislý
od slnečného ..je zrejmé že slnečný pojem absorboval hviezdny...slnečné prvky
viery dominujú tak silno , že o Textoch z pyramíd ako celku a v tvare ako sa
k nám dostali , možno povedať , že majú slnečný pôvod „
Nevyhnutným
a zákonitým výsledkom tohto komentára bolo – že pyramídam pripísal slnečný
pôvod – dal im teda slnečnú „ etiketu „ a symbolický zmysel. Tento jeho
záver bol v období jeho publikácie veľmi obtiažne zmeniť – vzhľadom na
mimoriadnu reputáciu autora ako egyptológa. Ak nie nikto – tak len veľmi málo
ľudí si dovolilo jeho záverom oponovať. Na druhej strane nemožno pochybovať ,
Breastedov prínos pre egyptológiu je
mimoriadny. Je zakladateľom egyptologického ústavu Nového sveta v Chicagu
, ktorý vzbudzoval svojou prácou hlbokú úctu. Ani toto však nič nemení na
skutočnosti , že jeho biblické sklony (kedysi sa pripravoval na kňazský úrad )
a jeho osobná vízia monoteistického slnečného náboženstva , ktoré sa
snažil transformovať do Textov z pyramíd – takmer zabránila ich novej
a ako sa ukázalo – aj správnej interpretácii.
Bolo
nemálo tých , ktorí verili a cítili , že táto interpretácia nieje tá pravá
a že astronomické a hviezdne pojmy si zasluhovali hlbšie skúmanie.
Ak
sa Breasteda pýtali – čo je vlastne
obsahom Textov z pyramíd – ponúkal všeobecne takúto odpoveď : možno povedať, že Texty z pyramíd tvoria zhruba šesť okruhov :
1. Pohrebný rituál
a rituál pohrebných obetí na hrobe
2. Magické čary
3. Veľmi starý rituál
uctievania
4. Staré náboženské hymny
5. Fragmenty starých mýtov
6. Modlitby a prosby
mŕtveho kráľa
Ak to
celé zhrnieme – Breasted zredukoval Texty z pyramíd na rituál archaických
a poverčivých čarodejníkov – kňazov s tajuplnými predstavami
o posmrtných problémoch svojich
mŕtvych kráľov. „ Skutočné náboženské myšlienky – píše Breasted prišli až oveľa
neskôr – počas obdobia - „ kacírskeho
faraóna Achnatona (1350 p.n.l. ) Podľa
jeho názoru bol len slnečný kult pripravený stáť na slnečnej viere
s náznakom monoteistickej koncepcie kultu boha slnka Atona.
Záverom
mojej prvej časti ,zaoberajúcej sa problematikou Textov z pyramíd
z pohľadu ich objavu si dovolím vysloviť tento záver :
V dôsledku
chybných a unáhlených krokov Maspera , či biblického sklonu a vízie
monoteistického slnečného náboženstva
Breasteda i následných ďalších štúdií – sa takmer stratil ( ako ukáže
ďalší vývoj ) jeden z najdôležitejších kľúčov k správnemu pochopeniu
Textov z pyramíd – používanie alegorickej astronómie – takmer pochovaný
pod horou akademickej záplavy slov – ktoré nasledovali po publikáciách týchto
autorov.
"Astronomický kľúč mohol zmiznúť navždy – nebyť
jedného „ osudového“ objavu , ktorý uzrel svetlo sveta storočie potom , čo
objavili Texty z pyramíd – t.j. v roku 1983" - píše autor v závere k úvodnej problematike " Textov z pyramíd "
Víziu astronomického kľúča Textov z pyramíd vcelku výstižne zachytáva aj táto obrazová rekonštrukcia , v ktorej pozornosť zamerajte najmä na oblohu a príslušné výrazné súhvezdie - nazývané O r i o n .( nad pyramídou v úzadí )
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára