sobota 2. júna 2012


 


Názov príspevku : TEXTY Z PYRAMÍD časť piata „ Korelačná teória Oriona „ – potvrdenie hviezdnej orientácie  Textov  z pyramíd – zhrnutie.     

Potvrdenie – že staroegyptský Duat – alebo – nebo , má svoj náprotivok na Zemi , egyptológovia poznajú z mnohých pohrebných textov , ktoré existujú v múzeách sveta. Avšak jeho lokalizáciu vždy pokladali za ľubovolnú – bez akejkoľvek úmyselnej špecifickej korelácie.
Autor – R. Bauval  k tejto problematike uvádza:
                   „ Vedel som , že to čo chcem navrhnúť – bude niečo úplne odlišné. Čítal som , že v Novej ríši sa verilo , že Duat , alebo vchod doňho sa nachádza c Abydose  - vtedajšom dôležitom centre Usireho uctievania. Ale zistil som aj to , že vo Veku pyramíd mal Duat svoj náprotivok neďaleko  Monnofera ( Menfidy) a že vo všetkých  obdobiach sa hovorilo , že Duat má svoj hlavný vchod alebo bránu v mieste  zvanom – Rostau.
Skúmal som ďalej a moje zistenia potvrdzovali to – čo na čo som natrafil v tú noc na púšti Spôsob , ktorým boli tri hviezdy zošikmené , vzhľadom na os Mliečnej cesty , ďalej – posun malej hviezdy od spojnice dvoch jasnejších , potom aj – južná šachta Chufévovej pyramídy , zamierená na tie isté hviezdy , v čase budovania pyramíd  - t o  v š e t k o   b o l o   a ž   p r i v e ľ a  n a  n á h o d u !!!
Ak som mal pravdu – niečo také očividné  nielen že uniklo pozornosti egyptológov , ale stalo sa to tak pravdepodobne aj preto , že pyramídam prisúdili , či dali slnečnú charakteristiku.
Prelomiť tento konsenzus , nebude zrejme ľahké. Skôr než predložím svoje objavy egyptológom – píše autor –bude treba ďalší výskum . v tomto výskume pojem Rostau bol začiatkom .
 Ak by sa mi podarilo ukázať , že Rostau – centrálna oblasť Duatu – korelovala s pohrebiskom v Gíze  , potom by sme niečo mali. Prirodzene – rozhodujúcim faktom bolo - či aj ostatné pyramídy , špeciálne pyramídy 4. dynastie , tiež korelovali s inými hviezdami v oblasti Oriona. Ale prvé , čo bolo treba dôkladne zistiť , bolo v otázke  - kde bol alebo čo bol Rostau ?
Wallis Brudge – bývalý kustód egyptských  pamiatok v Britskom múzeu , k tejto problematike poznamenal , že  „ Počas Veku pyramíd bolo memfiské pohrebisko , na ktorom sú pyramídové polia – všeobecne známe ako –Duat memfiského Sokara . Vravelo sa že boh Sokar – muž so sokolou hlavou , bolo pôvodne bohom memfiskej  nekropoly a strážcom memfiského pohrebiska
A čo je ešte zaujímavejšie – počas 4 . dynastie ho stotožňovali s Usirem. „
Túto myšlienku potvrdil aj domáci egyptológ – Dr. Edwards , ktorý poznamenal: „ V časoch pyramíd začali Usireho stotožňovať so Sokarom – bohom memfiského pohrebiska „
Treba ešte pripomenúť že – kým Sokar je bohom smrti – neskorší Usire je bohom mŕtvych a znovuzrodenia . V Textoch z pyramíd je spojenie medzi týmito dvoma bohmi také tesné , že ich činy a úlohy sa často zamieňajú.
Ďalším dôkazom , boli aj pasáže z tkz.  „ pohrebných textov „ kde sa centrum Duatu nazývalo Rostau . Napríklad aj v  „ Šabakových textoch „ ( známe aj ako memfiská teológia ) – špecifická pasáž – vzťahujúca sa k preberanej téme  , sa nachádza v 15 - 25 horizontálnom riadku na tomto kameni a znie takto :
                                 „ Je to krajina s hrobom Usireho v Sokarovom dome. Eset a Nebthet (prišli) bez meškania , lebo Usire sa ponoril do svojej vody (Nílu) Eset a Nebthet Usireho hľadali uzreli ho a postarali sa oňho. Hor hovorí Eset a Nebthet: ponáhľajte sa a uchopte ho.... Eset a Nebthet hovoria Usiremu : prichádzame a vezmeme ťa ( na miesto ).Včas sa o neho postarali a zaniesli ho (do jeho krajiny) Usire vstúpil do skrytého portálu...Usire sa teda dostal do  zeme...na sever od krajiny , do ktorej prišiel „
Aj tieto riadky inšpirovali Selima Hassana k vysloveniu záveru , že „centrum Duatu stotožňovali nielen s Rostau – ale aj s  „kráľovstvom Usireho v hrobe“
Aj z  „ Knihy o dvoch cestách „ – autorky Jane B. Sellersovej – obsahujúcej pohrebné texty , pochádzajúce z obdobia Strednej ríše (asi 2000 rokov p.n.l.) sa dozvedáme , že Rostau je bránou do pohrebiska a že poskytuje priamy vstup do Duatu . V textoch nám zosnulý hovorí aj toto :
                          „ prišiel som cestami Rostau po vode aj po zemi – tieto cesty sú Usireho , sú v
                             nebi...“
Ako naznačuje už spomínaná J.B.Sellersová ktorá mnoho rokov študovala astronómiu    Egypťanov , vo vzťahu k týmto textom píše :
                             „ tvrdenie Knihy o dvoch cestách , že topografia ciest do Rostau , hoci sú na oblohe – je na vode a po zemi – poukazuje na to – ako si Egypťania predstavovali svoje nebesá. Navrhuje aj to , že chodníky po vode – mohli byť oblasťou , ktorú poznáme ako Mliečnu cestu. Ako naznačuje uvedená pasáž – cesty Rostau si možno predstaviť i na oblohe a ide o cesty po vode aj po súši...
Tak napríklad aj v pasážach z Textov z rakiev čítame :
                                " spred brán Duatu sa už nevrátim.Vystúpim na oblohu s Usirom . Som jeden z tých , čo zbierajú tvoj výron pred Rostau
                             alebo :“ Ja som Usire, prišiel som do Rostau , aby som spoznal tajomstvo Duatu..prišiel so vystrojený mágiou a ňou som otvoril svoj svet , žijem na bielej pšenici...vyplňujúcej Kľukatú vodnú cestu „
                                         „ Sokar (je) šťastný a spokojný , keď vidí , že moje sídlo sa nachádza medzi vodami...kým Sokar patrí k Rostau“
                                           „ prišiel som cez cesty Rostau , či už na vode alebo na súši – také sú cesty Usireho , oni tvoria okraj oblohy „
Azda najzaujímavejšou a najevokujúcejšou , či najviac odhaľujúcou zmienkou o Rostau a jeho význame pre starých Egypťanov , nájdeme v kúzelnej formulke č 1087 – Textov z rakiev:
            „ Je to slovo , ktoré je v tme. A každý človek čo ho pozná bude žiť medzi živými...Nad ním je oheň obsahujúci výron Usireho. A každý človek , ktorý ho spozná , nikdy nezomrie , lebo vie , čo ho čaká v Rostau....
Rostau je skryté odvtedy ako tam spadol , lebo on je jediný , kto prišiel nadol z púšte a má písomné materiály....Rostau je (iné meno) Usireho. Každý z tých , čo sa tam dostali, uvideli každý deň Usireho...jeho nos bude cítiť Usireho dych a on nikdy nezomrie...“
Rostau sa však spomína aj v Textoch z pyramíd – na jednom mieste  - v spojení s bohom Sokarom – je tam táto pasáž:
                                              „ lebo ja som  Sokar z Rostau .som viazaný k miestu kde prebýva Sokar „  ( T P. 445 )
Je celkom prirodzené , že ono miesto , kde prebýva Sokar  - bolo memfiské pohrebisko. Ale zdalo sa (či skôr predpokladalo sa ) že toto miesto má aj hviezdne umiestnenie – v blízkosti Mliečnej cesty.
Doslova sa ponúkala otázka – mohol a mal teda Rostau na oblohe – t.j. Oriónov pás – korelovať s pyramídami v Gíze ?
Doposiaľ existovali dôkazy – píše autor –že Rostau na mieste kde prebýva Sokar – bolo konkrétne miesto na Zemi – niekde na memfiskom pohrebisku.To bolo aj v súlade s názorom bádateľov z oblasti egyptského  synkretizmu .Podstatné pre ducha egyptského náboženstva bol  dvojitý symbolizmus. Takže potom – všetko v živote ľudí – čo sa im prihodilo pokladali Egypťania  za opakovanie nejakej mýtickej udalosti v čase bohov.“
Egypťania verili , že bohovia – vlastne ich boh múdrosti Thovt , vybudoval pyramídy v Gíze počas Zlatého veku – keď bohovia žili na Zemi. Túto myšlienku neskôr prevzali  Gréci – ktorí tak isto tvrdili , že Hermes (meno ktoré dali Thotovi) , vybudoval pyramídy..
Je príhodné ešte spomenúť slávny Westcarov papyruspochádzajúci z Novej ríše – v ktorom spájali Chufevovu pyramídu – nazývanú „ Chufévov horizont „ s Thovtovou svätinou o ktorej sa predpokladá , že bola niekde v Heliopole.
Ako už bolo niekoľko krát zdôraznené – aj Texty z pyramíd obsahujú dosť často astronomické údaje , hovoriace o pozorovaní Oriona , Síria a iných hviezd v oblasti oblohy – ktorú Egypťania nazývali Duat.
Vzrušujúci a zároveň evokujúci je spôsob – ktorým starí Egypťania  spájali svoju rieku Níl s „ nebeskou riekou „ t. j.  s Mliečnou cestou. Toto vedeli napokon aj Gréci.
Už od čias Homéra spájali Níl s mýtickou  nebeskou riekou – zvanou  „ okeanos „ alebo aj „Eridanus“ Podľa názoru helénskeho historika A.B.Sacca – Eridanus , ktorý je dnes nevýrazným  súhvezdím , tvoriacim šnúru hviezd , spájajúcou hviezdu Rigel  s hviezdou Alchemar – nebol na začiatku ničím iným ako Mliečnou cestou a v predgréckych časoch Okeanos jednoducho predstavoval , či znamenal  - Galaxiu t.j. Mliečnu cestu. Ponúkal sa aj ďalší zaujímavý výrok – že rieku  Eridanus stotožňovali s Nílom a že ju tiež často nazývali Okeanos. Zdá sa teda , že stotožnenie Nilu s Eridanom , alebo Okeanom bolo v starovekom svete verejne známe. Dokonca aj Diodoros napísal , že Egypťania pokladali Okeanos za svoju rieku Níl – na ktorej sa zrodili ich bohovia.
Z uvedených poznatkov už nieje ťažké pochopiť – prečo ľudia od Nílu – vyznávajúci nebeské náboženstvo – by mali vidieť koreláciu medzi svojou riekou (Níl) a Mliečnou cestou. Pretože  - práve tak ako Níl rozdeľuje  Egypt na dve časti  - tak aj Mliečna cesta rozdeľuje oblohu na dve časti. Je teda viac než pravdepodobné , že tento vzťah medzi Nílom a Mliečnou cestou – bol tým aspektom , čo prvý krát vnukol obyvateľom okolia Nílu myšlienku – že kozmický Egypt existoval aj v tej oblasti neba – do ktorej sa ich duše môžu dostať po svojej pozemskej existencii.
Wallis Budge tieto myšlienky vysvetľuje asi takto:
                       „ Egypťania ...od najstarších čias...si znázorňovali hmotné nebo , ako miesto kde
   vody Nílu omývali ostrovy Blest...iní zase žili v predstave o brehoch Nebeského Nílu , kde budovali mestá a zdá sa , že Egypťanom sa nikdy nepodarilo - predstaviť si nebo bez Nílu"
Keď som čítal tieto riadky – píše  R Bauval – neprekvapilo ma že aj Texty z pyramíd hovoria o dôležitej „ Kľukatej vodnej ceste“ na južnej oblohe , ktorá pripomína Níl so svojimi vlastnými „veľkými záplavami“ a poliami tŕstia alebo šašiny.
Citujem doslova tento výrok:
                                „ Zdvihni ma (mŕtveho kráľa) do Kľukatej vodnej cesty , polož ma medzi bohov , medzi večné hviezdy..     ( T P 1759 )
                       alebo  - „ Buď pevný ó kráľu  na dolnej strane oblohy si  nádhernou hviezdou na ohybe Kľukatej cesty ...                 ( T P 2061 )
                        taktiež: „ Kľukatá vodná cesta je zaplavená. Polia tŕstia sú plné vody a mňa
 (mŕtveho kráľa) prevážajú cez  ňu na vzdialenú južnú stranu oblohy , na miesto , kde ma bohovia obliekli , kde som sa narodil nový (znovuzrodený) a mladý...Hľa - vstávam ako hviezda , ktorá je na dolnej strane oblohy , moja sestra je Sóthis , moje potomstvo je Zornička"(TP-343-357)
Zdá sa , že v týchto myšlienkach Textov z pyramíd – je zachytené skutočné mystérium pyramíd. Bolo viac než zrejmé , že Duat , ktorý sa rozprestieral  pozdĺž západného brehu Mliečnej cesty – zodpovedal oblasti , ktorú teraz nazývame memfiské pohrebisko. Bol to vlastne jeho zrkadlový obraz. Autor ďalej zdôrazňuje:
                      „ Pribúdali dôkazy , že starí Egypťania pokladali oblasť memfiského pohrebiska – za pozemský obraz nebeského Duatu. V dávnoveku pokladali Mliečnu cestu – za nebeskú rieku – analogickú s Nílom a v Gíze sme mali úplne a doslova – Oriónov pás na Zemi.
Bolo potrebné ešte overiť – čo Texty z pyramíd hovoria o pyramídach nie ako o metaforách pre náboženskú predstavu , či ako o symboloch - ale o pyramídach – hmotných štruktúrach.
Nebolo ťažké – nájsť hľadaný dôkaz – veď Texty z pyramíd obsahovali niekoľko priamych výrokov – týkajúcich sa pyramíd samotných.
Tieto výroky boli nahromadené v jednej dlhej časti známej ako výrok 600 . Obsahom tohto výroku bolo , že :
                            „ Re – boh Slnka ponúkol týmto monumentom svoju láskavú ochranu . Keďže – Re , bol hlavou heliopolského panteónu a predkom – otcom bohov , vrátane Usireho – nebolo to neočakávané – podobne , ako môžeme prosiť o ochranu Boha – Otca , ak veríme v naše znovuzrodenie cez Ježiša Krista.
Re – boh Slnka mohol skutočne ochraňovať pyramídy a celé pohrebisko , ale počítalo sa s tým , že znovuzrodenie sa dosiahne prostredníctvom Usireho.
Objav hlavnej myšlienky vo výroku 600 autor  Bauval popisuje takto:
„ Nakoniec som vo výroku 600 našiel to , čo som hľadal : jednoznačné konštatovanie – spájajúce kráľa a jeho pyramídové stavby s Usirem. Týmto konštatovaním bol pokyn jeho synovi , novému kráľovi Horovi – pobrať sa k pyramídovým poliam:
                        „ Ó Horus tento (Zosnulý) kráľ je Usire , táto jeho pyramída je Usire , táto jeho stavba je Usire , odober sa k nej „     ( T P 1657 )
Aby sme to lepšie pochopili – píše autor –mali by sme si pripomenúť , že verzie Textov z pyramíd sa našli nie v jednej – ale vo viacerých pyramídach ( okrem Venisovej – v 5 dynastii , aj v štyroch  pyramídach - 6.dynastie -Tetiho ,Pjopeja I. a II , Merenreho a Neferirkareho)
Teda – má zmysel predpokladať ,. Že tento výrok nieje určený len jednému špecifickému kráľovi – ale slúži ako všeobecná liturgia – pre všetkých zosnulých kráľov.
 V pluráli tento výrok potom znie:
                              „ O Horus – títo (zosnulí) králi sú Usire , tieto ich pyramídy sú Usire , tieto ich stavby sú Usirem ..odober sa k nim..“
Napokon som pochopil – uvádza autor – že nám jasnou rečou povedali , že pyramídové stavby sa mali pokladať za Usireho.
Ako už je známe – nebeskou formou Usireho bol Sah  a táto postava zodpovedala našej modernej predstave súhvezdia Orion – logicky potom z toho vyplýva – že aj pyramídy boli skutočne tiež Oriónom.
V tejto časti príspevku k problematike " Textov z pyramíd"sa priam núka - ponúknuť čitateľovi aj pohľad môjho obľúbeného autora  V. Zamarovského - na problematiku Saha - Oriona. Autor k tejto téme ponúka aj tento pohľad:
S A H - ochranný boh mŕtvych , stelesnený v súhvezdí Oriona , Kráľ hviezd. Boha i súhvezdie tohoto mena Egypťania od najstarších čias stotožnovali , ako jedno z najvýznamnejších súhvezdí južnej oblohy - ho volali -Kráľ hviezd, čo rozkazuje na nebi a pripájali k jeho menu titul " Otec bohov"
Ako hviezdny boh bol podľa ich predstáv predovšetkým ochrancom mŕtvych. Podľa "Textov z pyramíd" zo   Starej ríše - prijímal mŕtvych "ako svojich synov" a " napájal ich silami pre večnosť"- takže - dostať sa k Sahovi - bolo vrúcnym želaním všetkých smrteľníkov. V tejto funkcii splynul neskôr s vládcom podsvetnej ríše - Usirom...." krásnou dušou Usireho" - ho nazývajú nápisy z rozličných čias , najmä  grécko - rimských ( Plútarchos o ňom hovorí v spise " O Iside a Osirisovi" - ako o duši boha Hora " )
Podľa ojedinelých zmienok - bola jeho manželkou bohyňa Sopdet - stelesnsná v rovnomennej hviezde , ktorá sa dnes volá Sírius.
Saha zobrazovali Egypťania v ľudskej podobe s bielou korunou Horného Egypta a s hlavnými hviezdami jeho súhvezdia Časté sú najmä jeho vyobrazenia na nočnej nebeskej bárke...."
Autori starobylých textov nemohli vyjadriť svoj zámer jasnejšie ani priamejšie  , čo opodstatňovalo teóriu – že tri pyramídy v Gíze , boli symbolom Orionovho pása.. Aj ďalšie dôkazy boli viac než sľubné – keď som porovnal leteckú fotografiu troch pyramíd v Gíze – s fotografiou troch hviezd Orionovho pása – vzájomná korelácia bola doslova ohromujúca.
Nielenže sa rozloženie troch pyramíd podivne presne zhodovalo s hviezdami ale aj intenzita hviezd – prejavujúca sa  v ich zdanlivej veľkosti – korešpondovala so skupinou v Gíze.
Existovali tri hviezdy ...tri pyramídy – traja králi Usirovia – Oriónovia..
Dôkazy teórie hviezdnej korelácie autora R. Bauvala sa hromadili. Autor ďalej píše:
                        „ Náhle som si uvedomil , že nielen tri pyramídy v Gíze , ale aj iné – mohli mať hviezdnu polohu v memfiskom pohrebisku. Teraz , keď sa skupina v Gíze stotožnila s Oriónovým pásom  - mohla sa používať ako referenčný bod – od ktorého sa dali lokalizovať polohy ostatných hviezd Duatu . Napríklad – nemohli by korelovať s hviezdami Duatu aj dve veľké pyramídy v Dašúre , alebo aj tie v Abu-Roáš a v Zavíjet al –Arján ?
Inak povedané – boli všetky pyramídy 4 dynastie zahrnuté v majstrovskom pláne vytvorenia Usireho duše – na posvätnej pôde Memfisu ? Veď dve z týchto pyramíd – Džedefreho v Abú Roáš a Nebku – v Zavíjet el Arjan – niesli hviezdne mená – „ Džedefreho (pyramída) je hviezda Sehetu „ a „ Nebka je hviezda Sehetu – znamená to vlastne – hviezda Duatu. Ktoré hviezdy to môžu byť ?
 „ Keď som vyšiel z referenčného bodu – z Gízy a troch pyramíd v nej – preložiac mapu oblohy na Orionov pás – zistil som , že pyramída v Abu Roáši (Džedefreho) – korešponduje s hviezdou Saif – Orionovej ľavej nohy a druhá pyramída – faraóna Nebku – predstavuje hviezdu Bellatrix – na jeho pravom ramene. (Na obrázku je hviezda Saif - v ľavom dolnom rohu , hviezda Bellatrix je vpravo hore )
Ten – kto sa aspoň okrajovo zaujíma o astronómiu vie – že súhvezdie Orion je známe nielen trojicou hviezd tvoriacou pás Saha – ale aj veľmi jasnými hviezdami – Betelguese a Rygel. (Na hviezdu Betelguesa ukazuje šípka , jasná hviezda Rígel je v pravom dolnom rohu obrázku , medzi nimi - v strede je Oriónov pás . )Logicky sa natíska otázka – prečo tieto jasné hviezdy niesu , alebo neboli súčasťou onoho – už spomínaného jednotného plánu ?
Autor – R.Bauval to vysvetľuje takto:
              „ Neboli známe žiadne pyramídy , ktoré by vyhovovali iným hviezdam – napr. Betelguese a Rygel.. a tak som dospel k záveru – že ich nikdy nevybudovali , alebo – že sa už dávno stratili,rozpadli a zmizli pod pieskom púšte. Vzhľadom na to , že pyramídy – Nebkova a Džedfreho sú v ruinách – nieje to vôbec nepravdepodobný predpoklad „
Čo je však najdôležitejšie – päť zo siedmych jasných hviezd Orióna – zodpovedá pyramídam 4. dynastie. Ale , boli tu ešte dve pyramídy v Dašúre – faraóna a zakladateľa 4. Dynastie – Snofréva , ktoré predstavovali ďalší problém – neboli súčasťou našej modernej postavy Usireho a zistil som až neskôr – kam sa hodili.
Korelačná teória Orióna však vo svojich základoch už bola na svete – bolo ju nutné ponúknuť autoritám na posúdenie
Koncom roka 1983 – píše autor teórie – som napísal článok a s niekoľkými náčrtmi krajiny som Korelačnú teóriu  Orionu poslal Britskému múzeu. Odpoveďou mi bol list od profesora  T.G.H.Jamesa – vtedajšieho kustóda  Egyptských pamiatok – napísal mi , že hoci sa moja teória hodí na niektoré fakty – bolo by ťažké – prijať ju ako vysvetlenie stavby a rozmiestnenia troch pyramíd v Gíze. Poznamenal tiež , že teória sa nedá  použiť na dve pyramídy v Dašúre . Jeho odpoveď bola pre mňa dosť veľkým sklamaním -konštatuje autor R. Bauval.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára