Názov príspevku : TEXTY Z PYRAMÍD – časť piata „ Korelačná teória
Oriona „ – potvrdenie hviezdnej orientácie
Textov z pyramíd – zhrnutie.
Potvrdenie
– že staroegyptský Duat – alebo – nebo , má svoj náprotivok na Zemi ,
egyptológovia poznajú z mnohých pohrebných textov , ktoré existujú
v múzeách sveta. Avšak jeho lokalizáciu vždy pokladali za ľubovolnú – bez
akejkoľvek úmyselnej špecifickej korelácie.
Autor
– R. Bauval k tejto problematike
uvádza:
„ Vedel som , že to čo chcem
navrhnúť – bude niečo úplne odlišné. Čítal som , že v Novej ríši sa verilo
, že Duat , alebo vchod doňho sa nachádza c Abydose - vtedajšom dôležitom centre Usireho
uctievania. Ale zistil som aj to , že vo Veku pyramíd mal Duat svoj náprotivok
neďaleko Monnofera ( Menfidy) a že
vo všetkých obdobiach sa hovorilo , že
Duat má svoj hlavný vchod alebo bránu v mieste zvanom – Rostau.
Skúmal
som ďalej a moje zistenia potvrdzovali to – čo na čo som natrafil
v tú noc na púšti Spôsob , ktorým boli tri hviezdy zošikmené , vzhľadom na
os Mliečnej cesty , ďalej – posun malej hviezdy od spojnice dvoch jasnejších ,
potom aj – južná šachta Chufévovej pyramídy , zamierená na tie isté hviezdy ,
v čase budovania pyramíd - t o v š e t k o b o l o a ž
p r i v e ľ a n a n á h o d u !!!
Ak
som mal pravdu – niečo také očividné
nielen že uniklo pozornosti egyptológov , ale stalo sa to tak
pravdepodobne aj preto , že pyramídam prisúdili , či dali slnečnú
charakteristiku.
Prelomiť
tento konsenzus , nebude zrejme ľahké. Skôr než predložím svoje objavy
egyptológom – píše autor –bude treba ďalší výskum . v tomto výskume pojem
Rostau bol začiatkom .
Ak by sa mi
podarilo ukázať , že Rostau – centrálna oblasť Duatu – korelovala
s pohrebiskom v Gíze , potom by sme
niečo mali. Prirodzene – rozhodujúcim faktom bolo - či aj ostatné pyramídy ,
špeciálne pyramídy 4. dynastie , tiež korelovali s inými hviezdami
v oblasti Oriona. Ale prvé , čo bolo treba dôkladne zistiť , bolo
v otázke - kde bol alebo čo bol
Rostau ?
Wallis Brudge – bývalý kustód egyptských pamiatok v Britskom múzeu , k tejto
problematike poznamenal , že „ Počas
Veku pyramíd bolo memfiské pohrebisko , na ktorom sú pyramídové polia –
všeobecne známe ako –Duat memfiského Sokara . Vravelo sa že boh Sokar – muž so
sokolou hlavou , bolo pôvodne bohom memfiskej
nekropoly a strážcom memfiského pohrebiska
A čo je ešte zaujímavejšie – počas 4 . dynastie ho
stotožňovali s Usirem. „
Túto myšlienku potvrdil aj domáci egyptológ – Dr. Edwards
, ktorý poznamenal: „ V časoch pyramíd začali Usireho stotožňovať so
Sokarom – bohom memfiského pohrebiska „
Treba ešte pripomenúť že – kým Sokar je bohom smrti –
neskorší Usire je bohom mŕtvych a znovuzrodenia . V Textoch
z pyramíd je spojenie medzi týmito dvoma bohmi také tesné , že ich činy
a úlohy sa často zamieňajú.
Ďalším dôkazom , boli aj pasáže z tkz. „ pohrebných textov „ kde sa centrum Duatu
nazývalo Rostau . Napríklad aj v „
Šabakových textoch „ ( známe aj ako memfiská teológia ) – špecifická pasáž –
vzťahujúca sa k preberanej téme ,
sa nachádza v 15 - 25 horizontálnom riadku na tomto kameni a znie takto :
„ Je to
krajina s hrobom Usireho v Sokarovom dome. Eset a Nebthet
(prišli) bez meškania , lebo Usire sa ponoril do svojej vody (Nílu) Eset
a Nebthet Usireho hľadali uzreli ho a postarali sa oňho. Hor hovorí
Eset a Nebthet: ponáhľajte sa a uchopte ho.... Eset a Nebthet
hovoria Usiremu : prichádzame a vezmeme ťa ( na miesto ).Včas sa
o neho postarali a zaniesli ho (do jeho krajiny) Usire vstúpil do skrytého
portálu...Usire sa teda dostal do
zeme...na sever od krajiny , do ktorej prišiel „
Aj tieto riadky inšpirovali Selima Hassana
k vysloveniu záveru , že „centrum Duatu stotožňovali nielen s Rostau
– ale aj s „kráľovstvom Usireho
v hrobe“
Aj z „ Knihy
o dvoch cestách „ – autorky Jane B. Sellersovej – obsahujúcej pohrebné
texty , pochádzajúce z obdobia Strednej ríše (asi 2000 rokov p.n.l.) sa
dozvedáme , že Rostau je bránou do pohrebiska a že poskytuje priamy vstup
do Duatu . V textoch nám zosnulý hovorí aj toto :
„ prišiel som cestami Rostau po vode aj po zemi – tieto cesty sú Usireho
, sú v
nebi...“
Ako naznačuje už spomínaná J.B.Sellersová – ktorá mnoho
rokov študovala astronómiu Egypťanov ,
vo vzťahu k týmto textom píše :
„ tvrdenie Knihy
o dvoch cestách , že topografia ciest do Rostau , hoci sú na oblohe – je
na vode a po zemi – poukazuje na to – ako si Egypťania predstavovali svoje
nebesá. Navrhuje aj to , že chodníky po vode – mohli byť oblasťou , ktorú
poznáme ako Mliečnu cestu. Ako naznačuje uvedená pasáž – cesty Rostau si možno
predstaviť i na oblohe a ide o cesty po vode aj po súši...
Tak napríklad aj v pasážach z Textov
z rakiev čítame :
" spred brán Duatu sa už
nevrátim.Vystúpim na oblohu s Usirom . Som jeden z tých , čo zbierajú
tvoj výron pred Rostau „
alebo :“ Ja som
Usire, prišiel som do Rostau , aby som spoznal tajomstvo Duatu..prišiel so
vystrojený mágiou a ňou som otvoril svoj svet , žijem na bielej
pšenici...vyplňujúcej Kľukatú vodnú cestu „
„
Sokar (je) šťastný a spokojný , keď vidí , že moje sídlo sa nachádza medzi
vodami...kým Sokar patrí k Rostau“
„
prišiel som cez cesty Rostau , či už na vode alebo na súši – také sú cesty
Usireho , oni tvoria okraj oblohy „
Azda najzaujímavejšou a najevokujúcejšou , či najviac
odhaľujúcou zmienkou o Rostau a jeho význame pre starých Egypťanov ,
nájdeme v kúzelnej formulke č 1087 – Textov z rakiev:
„ Je to
slovo , ktoré je v tme. A každý človek čo ho pozná bude žiť medzi
živými...Nad ním je oheň obsahujúci výron Usireho. A každý človek , ktorý
ho spozná , nikdy nezomrie , lebo vie , čo ho čaká v Rostau....
Rostau je skryté odvtedy ako tam spadol , lebo on je
jediný , kto prišiel nadol z púšte a má písomné materiály....Rostau
je (iné meno) Usireho. Každý z tých , čo sa tam dostali, uvideli každý deň
Usireho...jeho nos bude cítiť Usireho dych a on nikdy nezomrie...“
Rostau sa však spomína aj v Textoch z pyramíd –
na jednom mieste - v spojení
s bohom Sokarom – je tam táto pasáž:
„
lebo ja som Sokar z Rostau .som viazaný
k miestu kde prebýva Sokar „ ( T P.
445 )
Je celkom prirodzené , že ono miesto , kde prebýva
Sokar - bolo memfiské pohrebisko. Ale
zdalo sa (či skôr predpokladalo sa ) že toto miesto má aj hviezdne umiestnenie
– v blízkosti Mliečnej cesty.
Doslova sa ponúkala otázka – mohol a mal teda Rostau
na oblohe – t.j. Oriónov pás – korelovať s pyramídami v Gíze ?
Doposiaľ existovali dôkazy – píše autor –že Rostau na
mieste kde prebýva Sokar – bolo konkrétne miesto na Zemi – niekde na memfiskom
pohrebisku.To bolo aj v súlade s názorom bádateľov z oblasti
egyptského synkretizmu .Podstatné pre
ducha egyptského náboženstva bol dvojitý
symbolizmus. Takže potom – všetko v živote ľudí – čo sa im prihodilo
pokladali Egypťania za opakovanie
nejakej mýtickej udalosti v čase bohov.“
Egypťania verili , že bohovia – vlastne ich boh múdrosti
Thovt , vybudoval pyramídy v Gíze počas Zlatého veku – keď bohovia žili na
Zemi. Túto myšlienku neskôr prevzali
Gréci – ktorí tak isto tvrdili , že Hermes (meno ktoré dali Thotovi) ,
vybudoval pyramídy..
Je príhodné ešte spomenúť slávny Westcarov papyrus –
pochádzajúci z Novej ríše – v ktorom spájali Chufevovu pyramídu –
nazývanú „ Chufévov horizont „ s Thovtovou svätinou o ktorej sa
predpokladá , že bola niekde v Heliopole.
Ako už bolo niekoľko krát zdôraznené – aj Texty
z pyramíd obsahujú dosť často astronomické údaje , hovoriace
o pozorovaní Oriona , Síria a iných hviezd v oblasti oblohy –
ktorú Egypťania nazývali Duat.
Vzrušujúci a zároveň evokujúci je spôsob – ktorým
starí Egypťania spájali svoju rieku Níl
s „ nebeskou riekou „ t. j.
s Mliečnou cestou. Toto vedeli napokon aj Gréci.
Už od čias Homéra spájali Níl s mýtickou nebeskou riekou – zvanou „ okeanos „ alebo aj „Eridanus“ Podľa názoru
helénskeho historika A.B.Sacca – Eridanus , ktorý je dnes nevýrazným súhvezdím , tvoriacim šnúru hviezd ,
spájajúcou hviezdu Rigel s hviezdou
Alchemar – nebol na začiatku ničím iným ako Mliečnou cestou a v predgréckych
časoch Okeanos jednoducho predstavoval , či znamenal - Galaxiu t.j. Mliečnu cestu. Ponúkal sa aj
ďalší zaujímavý výrok – že rieku
Eridanus stotožňovali s Nílom a že ju tiež často nazývali
Okeanos. Zdá sa teda , že stotožnenie Nilu s Eridanom , alebo Okeanom bolo
v starovekom svete verejne známe. Dokonca aj Diodoros napísal , že
Egypťania pokladali Okeanos za svoju rieku Níl – na ktorej sa zrodili ich
bohovia.
Z uvedených poznatkov už nieje ťažké pochopiť – prečo
ľudia od Nílu – vyznávajúci nebeské náboženstvo – by mali vidieť koreláciu
medzi svojou riekou (Níl) a Mliečnou cestou. Pretože - práve tak ako Níl rozdeľuje Egypt na dve časti - tak aj Mliečna cesta rozdeľuje oblohu na
dve časti. Je teda viac než pravdepodobné , že tento vzťah medzi Nílom
a Mliečnou cestou – bol tým aspektom , čo prvý krát vnukol obyvateľom
okolia Nílu myšlienku – že kozmický Egypt existoval aj v tej oblasti neba
– do ktorej sa ich duše môžu dostať po svojej pozemskej existencii.
Wallis Budge tieto myšlienky vysvetľuje asi takto:
„ Egypťania ...od najstarších čias...si znázorňovali hmotné nebo , ako
miesto kde
vody Nílu omývali ostrovy Blest...iní zase žili v predstave o brehoch Nebeského Nílu , kde budovali mestá a zdá sa , že Egypťanom sa nikdy nepodarilo - predstaviť si nebo bez Nílu"
„ Keď som čítal tieto riadky – píše R Bauval – neprekvapilo ma že aj Texty
z pyramíd hovoria o dôležitej „ Kľukatej vodnej ceste“ na južnej
oblohe , ktorá pripomína Níl so svojimi vlastnými „veľkými záplavami“
a poliami tŕstia alebo šašiny.
Citujem doslova tento výrok:
„ Zdvihni ma
(mŕtveho kráľa) do Kľukatej vodnej cesty , polož ma medzi bohov , medzi večné
hviezdy.. ( T P 1759 )
alebo - „ Buď pevný ó kráľu na dolnej strane oblohy si nádhernou hviezdou na ohybe Kľukatej cesty
... ( T P 2061 )
taktiež: „ Kľukatá vodná cesta je zaplavená. Polia tŕstia sú plné vody
a mňa
(mŕtveho kráľa) prevážajú cez ňu na vzdialenú južnú stranu oblohy , na miesto , kde ma bohovia obliekli , kde som sa narodil nový (znovuzrodený) a mladý...Hľa - vstávam ako hviezda , ktorá je na dolnej strane oblohy , moja sestra je Sóthis , moje potomstvo je Zornička"(TP-343-357)
Zdá sa , že v týchto myšlienkach Textov
z pyramíd – je zachytené skutočné mystérium pyramíd. Bolo viac než zrejmé
, že Duat , ktorý sa rozprestieral
pozdĺž západného brehu Mliečnej cesty – zodpovedal oblasti , ktorú teraz
nazývame memfiské pohrebisko. Bol to vlastne jeho zrkadlový obraz. Autor ďalej
zdôrazňuje:
„ Pribúdali dôkazy , že starí Egypťania pokladali oblasť memfiského
pohrebiska – za pozemský obraz nebeského Duatu. V dávnoveku pokladali
Mliečnu cestu – za nebeskú rieku – analogickú s Nílom a v Gíze
sme mali úplne a doslova – Oriónov pás na Zemi.
Bolo potrebné ešte overiť – čo Texty z pyramíd
hovoria o pyramídach nie ako o metaforách pre náboženskú predstavu ,
či ako o symboloch - ale o pyramídach – hmotných štruktúrach.
Nebolo ťažké – nájsť hľadaný dôkaz – veď Texty
z pyramíd obsahovali niekoľko priamych výrokov – týkajúcich sa pyramíd
samotných.
Tieto výroky boli nahromadené v jednej dlhej časti
známej ako výrok 600 . Obsahom tohto výroku bolo , že :
„ Re – boh Slnka ponúkol týmto monumentom svoju láskavú ochranu . Keďže
– Re , bol hlavou heliopolského panteónu a predkom – otcom bohov , vrátane
Usireho – nebolo to neočakávané – podobne , ako môžeme prosiť o ochranu
Boha – Otca , ak veríme v naše znovuzrodenie cez Ježiša Krista.
Re – boh Slnka mohol skutočne ochraňovať pyramídy
a celé pohrebisko , ale počítalo sa s tým , že znovuzrodenie sa
dosiahne prostredníctvom Usireho.
Objav hlavnej myšlienky vo výroku 600 autor Bauval popisuje takto:
„ Nakoniec som vo výroku 600 našiel to , čo som hľadal :
jednoznačné konštatovanie – spájajúce kráľa a jeho pyramídové stavby
s Usirem. Týmto konštatovaním bol pokyn jeho synovi , novému kráľovi
Horovi – pobrať sa k pyramídovým poliam:
„ Ó Horus tento (Zosnulý) kráľ je Usire , táto jeho pyramída je Usire ,
táto jeho stavba je Usire , odober sa k nej „ ( T P 1657 )
Aby sme to lepšie pochopili – píše autor –mali by sme si
pripomenúť , že verzie Textov z pyramíd sa našli nie v jednej – ale
vo viacerých pyramídach ( okrem Venisovej – v 5 dynastii , aj v štyroch pyramídach - 6.dynastie -Tetiho ,Pjopeja I. a II , Merenreho a Neferirkareho)
Teda – má zmysel predpokladať ,. Že tento výrok nieje
určený len jednému špecifickému kráľovi – ale slúži ako všeobecná liturgia –
pre všetkých zosnulých kráľov.
V pluráli
tento výrok potom znie:
„ O Horus – títo
(zosnulí) králi sú Usire , tieto ich pyramídy sú Usire , tieto ich stavby sú
Usirem ..odober sa k nim..“
Napokon som pochopil – uvádza autor – že nám jasnou rečou
povedali , že pyramídové stavby sa mali pokladať za Usireho.
Ako už je známe – nebeskou formou Usireho bol Sah a táto postava zodpovedala našej
modernej predstave súhvezdia Orion – logicky potom z toho vyplýva – že aj
pyramídy boli skutočne tiež Oriónom.
V tejto časti príspevku k problematike " Textov z pyramíd"sa priam núka - ponúknuť čitateľovi aj pohľad môjho obľúbeného autora V. Zamarovského - na problematiku Saha - Oriona. Autor k tejto téme ponúka aj tento pohľad:
S A H - ochranný boh mŕtvych , stelesnený v súhvezdí Oriona , Kráľ hviezd. Boha i súhvezdie tohoto mena Egypťania od najstarších čias stotožnovali , ako jedno z najvýznamnejších súhvezdí južnej oblohy - ho volali -Kráľ hviezd, čo rozkazuje na nebi a pripájali k jeho menu titul " Otec bohov"
Ako hviezdny boh bol podľa ich predstáv predovšetkým ochrancom mŕtvych. Podľa "Textov z pyramíd" zo Starej ríše - prijímal mŕtvych "ako svojich synov" a " napájal ich silami pre večnosť"- takže - dostať sa k Sahovi - bolo vrúcnym želaním všetkých smrteľníkov. V tejto funkcii splynul neskôr s vládcom podsvetnej ríše - Usirom...." krásnou dušou Usireho" - ho nazývajú nápisy z rozličných čias , najmä grécko - rimských ( Plútarchos o ňom hovorí v spise " O Iside a Osirisovi" - ako o duši boha Hora " )
Podľa ojedinelých zmienok - bola jeho manželkou bohyňa Sopdet - stelesnsná v rovnomennej hviezde , ktorá sa dnes volá Sírius.
Saha zobrazovali Egypťania v ľudskej podobe s bielou korunou Horného Egypta a s hlavnými hviezdami jeho súhvezdia Časté sú najmä jeho vyobrazenia na nočnej nebeskej bárke...."
Autori starobylých textov nemohli vyjadriť svoj zámer
jasnejšie ani priamejšie , čo
opodstatňovalo teóriu – že tri pyramídy v Gíze , boli symbolom Orionovho
pása.. Aj ďalšie dôkazy boli viac než sľubné – keď som porovnal leteckú
fotografiu troch pyramíd v Gíze – s fotografiou troch hviezd Orionovho
pása – vzájomná korelácia bola doslova ohromujúca.S A H - ochranný boh mŕtvych , stelesnený v súhvezdí Oriona , Kráľ hviezd. Boha i súhvezdie tohoto mena Egypťania od najstarších čias stotožnovali , ako jedno z najvýznamnejších súhvezdí južnej oblohy - ho volali -Kráľ hviezd, čo rozkazuje na nebi a pripájali k jeho menu titul " Otec bohov"
Ako hviezdny boh bol podľa ich predstáv predovšetkým ochrancom mŕtvych. Podľa "Textov z pyramíd" zo Starej ríše - prijímal mŕtvych "ako svojich synov" a " napájal ich silami pre večnosť"- takže - dostať sa k Sahovi - bolo vrúcnym želaním všetkých smrteľníkov. V tejto funkcii splynul neskôr s vládcom podsvetnej ríše - Usirom...." krásnou dušou Usireho" - ho nazývajú nápisy z rozličných čias , najmä grécko - rimských ( Plútarchos o ňom hovorí v spise " O Iside a Osirisovi" - ako o duši boha Hora " )
Podľa ojedinelých zmienok - bola jeho manželkou bohyňa Sopdet - stelesnsná v rovnomennej hviezde , ktorá sa dnes volá Sírius.
Saha zobrazovali Egypťania v ľudskej podobe s bielou korunou Horného Egypta a s hlavnými hviezdami jeho súhvezdia Časté sú najmä jeho vyobrazenia na nočnej nebeskej bárke...."
Nielenže sa rozloženie troch pyramíd podivne presne
zhodovalo s hviezdami ale aj intenzita hviezd – prejavujúca sa v ich zdanlivej veľkosti –
korešpondovala so skupinou v Gíze.
Existovali tri hviezdy ...tri pyramídy – traja králi
Usirovia – Oriónovia..
Dôkazy teórie hviezdnej korelácie autora R. Bauvala sa
hromadili. Autor ďalej píše:
„ Náhle som si uvedomil , že nielen tri pyramídy v Gíze , ale aj
iné – mohli mať hviezdnu polohu v memfiskom pohrebisku. Teraz , keď sa
skupina v Gíze stotožnila s Oriónovým pásom - mohla sa používať ako referenčný bod – od
ktorého sa dali lokalizovať polohy ostatných hviezd Duatu . Napríklad – nemohli
by korelovať s hviezdami Duatu aj dve veľké pyramídy v Dašúre , alebo
aj tie v Abu-Roáš a v Zavíjet al –Arján ?
Inak povedané – boli všetky pyramídy 4 dynastie zahrnuté
v majstrovskom pláne vytvorenia Usireho duše – na posvätnej pôde Memfisu ?
Veď dve z týchto pyramíd – Džedefreho v Abú Roáš a Nebku –
v Zavíjet el Arjan – niesli hviezdne mená – „ Džedefreho (pyramída) je
hviezda Sehetu „ a „ Nebka je hviezda Sehetu – znamená to vlastne – hviezda
Duatu. Ktoré hviezdy to môžu byť ?
„ Keď som vyšiel
z referenčného bodu – z Gízy a troch pyramíd v nej – preložiac
mapu oblohy na Orionov pás – zistil som , že pyramída v Abu Roáši
(Džedefreho) – korešponduje s hviezdou Saif – Orionovej ľavej nohy
a druhá pyramída – faraóna Nebku – predstavuje hviezdu Bellatrix – na jeho
pravom ramene. (Na obrázku je hviezda Saif - v ľavom dolnom rohu , hviezda Bellatrix je vpravo hore )
Ten – kto sa aspoň okrajovo zaujíma o astronómiu vie
– že súhvezdie Orion je známe nielen trojicou hviezd tvoriacou pás Saha – ale
aj veľmi jasnými hviezdami – Betelguese a Rygel. (Na hviezdu Betelguesa ukazuje šípka , jasná hviezda Rígel je v pravom dolnom rohu obrázku , medzi nimi - v strede je Oriónov pás . )Logicky sa natíska otázka
– prečo tieto jasné hviezdy niesu , alebo neboli súčasťou onoho – už spomínaného
jednotného plánu ?
Autor – R.Bauval to vysvetľuje takto:
„
Neboli známe žiadne pyramídy , ktoré by vyhovovali iným hviezdam – napr.
Betelguese a Rygel.. a tak som dospel k záveru – že ich nikdy
nevybudovali , alebo – že sa už dávno stratili,rozpadli a zmizli pod
pieskom púšte. Vzhľadom na to , že pyramídy – Nebkova a Džedfreho sú
v ruinách – nieje to vôbec nepravdepodobný predpoklad „
Čo je však najdôležitejšie – päť zo siedmych jasných
hviezd Orióna – zodpovedá pyramídam 4. dynastie. Ale , boli tu ešte dve
pyramídy v Dašúre – faraóna a zakladateľa 4. Dynastie – Snofréva ,
ktoré predstavovali ďalší problém – neboli súčasťou našej modernej postavy
Usireho a zistil som až neskôr – kam sa hodili.
Korelačná teória Orióna však vo svojich základoch už bola
na svete – bolo ju nutné ponúknuť autoritám na posúdenie
Koncom roka 1983 – píše autor teórie – som napísal článok
a s niekoľkými náčrtmi krajiny som Korelačnú teóriu Orionu poslal Britskému múzeu. Odpoveďou mi
bol list od profesora T.G.H.Jamesa –
vtedajšieho kustóda Egyptských pamiatok
– napísal mi , že hoci sa moja teória hodí na niektoré fakty – bolo by ťažké –
prijať ju ako vysvetlenie stavby a rozmiestnenia troch pyramíd
v Gíze. Poznamenal tiež , že teória sa nedá použiť na dve pyramídy v Dašúre . Jeho
odpoveď bola pre mňa dosť veľkým sklamaním -konštatuje autor R. Bauval.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára